Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierenwelzijn en de bijbel
palmier:
--- Citaat ---
--- Citaat ---
--- Einde van citaat ---
geef dan als antwoord dat God boven de mens staat, en dat ze maar eens in het nieuwe testament moeten kijken hoe Hij daarmee omging. (wijs bijvorobeeld op Johannes 20(de voetwassing)(ik neem aan dat als je een bijbelgetrouwe christen spreekt ze wel weten waar je het over hebt))
Dorinka
--- Einde van citaat ---
Dorinka, volgens mij staat er in johannes 20 niets over de voetwassing, wat bedoel je precies?
palmier:
--- Citaat ---
--- Citaat ---
--- Einde van citaat ---
Welk 'jongste initiatief' Palmier? Op de site v/d dierenbescherming bijvoorbeeld wordt hier niet over gerept.
Trouwens, ik vraag me ook af welke kerken er aan zouden worden geschreven, echt allemaal (van pinkster tot zwarte kousen)? Maar dat terzijde.
--- Einde van citaat ---
Uit Reformatorisch dagblad:
Dierenliefhebbers wijzen kerken op welzijn van dierenKerkredactie Geplaatst: 28-3-2003 | 09:07 Laatst gewijzigd: 28-3-2003 | 09:07UTRECHT - Tien
dierenbeschermingsorganisaties
hebben een open brief gezonden aan de
christelijke kerken in Nederland met het
verzoek meer aandacht te besteden aan
dierenwelzijn.
.
De organisaties, die samen ruim een half
miljoen dierenbeschermers
vertegenwoordigen, wijzen in hun brief
op het feit dat alleen al in Nederland
jaarlijks 550 miljoen dieren lijden en
doodgaan in de bio-industrie. De
briefschrijvers nemen aan dat dit „de
grootste slachting van levende wezens in
de geschiedenis betreft.”
.
De ondertekenaars vragen de kerken of het
gebod ”Gij zult niet doden” alle levende
wezens geldt, of slechts beperkt is tot de
menselijke soort in vredestijd. Steeds
meer ethici komen volgens de
dierenbeschermers tot de overtuiging
dat de wijze waarop dieren behandeld
worden tot schaamte zal leiden onder
toekomstige generaties. De
organisaties vragen de kerken een rol te
spelen bij de totstandkoming van die
schaamte.
.De ondertekenaars vragen de kerken om op
zaterdag 4 oktober of zondag 5 oktober te
wijzen op werelddierendag en op de rol van
de christelijke ethiek bij de
behandeling van dieren.
palmier:
--- Citaat ---
Wat betreft de rangorde: eigenlijk is dat onzin.
In Genesis staat duidelijk dat de mens alleen planten e.d. mochten eten, NIET de dieren.
Pas na dat gedoe met Noach (de zondvloed) kreeg de mens toestemming om (bepaalde!) dieren te eten. Het was oorspronkelijk dus ook niet zo bedoeld.
Ik durf wel te stellen dat we het aan de mens zelf te danken hebben dat volgens de bijbel nu wel dieren gegeten mogen worden.
groeten,
Nicky
--- Einde van citaat ---
Geheel eens. Voor de zondeval was er volgens de Bijbel geen dood. En dus moeten we ervan uitgaan dat er in die tijd ook geen dode dieren waren en dat die dus ook niet gegeten werden. Volgens God was dat de ideaalsituatie.
Pas na de zondeval werd de dood geintroduceerd, en daarmee ook de consumptie van vlees, suboptimaal!
Volgens openbaringen 21 is het einddoel een nieuwe aarde waarop geen dood meer zal zijn, en waar dus ook geen vlees meer geconsumeerd zal worden (conclusie van mij)
Hoofdstuk 21
1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De tegenwoordige hemel en de tegenwoordige aarde waren er niet meer; en ook de zee was verdwenen. 2 Ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, van God uit de hemel naar beneden komen. Zij zag er feestelijk uit, als een bruid die op haar bruidegom wacht. 3 Ik hoorde een luide stem uit de troon zeggen: "Gods huis staat nu bij de mensen. Hij zal bij hen wonen. Zij zullen Zijn volk zijn en Hij zal Zelf bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen en er zal geen dood meer zijn.
Christenen hebben dus de mogelijkheid het suboptimale vleesdieet te volgen dat uit de toon valt in vergelijking met het oorspronkelijk en het in het vooruitzicht gestelde concept, maar zouden ook heel veel redenen moeten kunnen bedenken om de levende wezens die aan hun zorgen zijn toevertrouwd nu al te respecteren en dus niet te eten. Ik ken heel veel christenen die om die reden vegetarier zijn en en vlees als suboptimaal voedsel zien.
palmier:
--- Citaat van: bart op 11 april 2003, 13:33:07 ---De termen 'rentmeesterschap' en 'verantwoordelijkheid' zijn niet noodzakelijk synoniem met 'vegetariër'. Christenen volgen de leer van Christus, die zelf ook geen vegetariër was. Vega worden ligt dan niet onmiddelijk voor de hand.
--- Einde van citaat ---
In Jesaja 65 staat het perspectief van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde op wel zeer vegetarische wijze uiteengezet: 25 De wolf en het lam zullen samen eten; de leeuw zal stro eten als een os. :thumbsup:
Toby:
--- Citaat van: palmier op 23 april 2003, 13:38:53 ---
--- Citaat van: bart op 11 april 2003, 13:33:07 ---De termen 'rentmeesterschap' en 'verantwoordelijkheid' zijn niet noodzakelijk synoniem met 'vegetariër'. Christenen volgen de leer van Christus, die zelf ook geen vegetariër was. Vega worden ligt dan niet onmiddelijk voor de hand.
--- Einde van citaat ---
In Jesaja 65 staat het perspectief van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde op wel zeer vegetarische wijze uiteengezet: 25 De wolf en het lam zullen samen eten; de leeuw zal stro eten als een os. :thumbsup:
--- Einde van citaat ---
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat Jezus een sterke afkeer zou hebben/heeft van het doden van dieren. Ik baseer me niet op de bijbel alleen, maar heb meerdere verhalen en geschriften gelezen over het leven van Jezus. Uit andere geschriften komt wel naar voren dat een aantal van zijn discipelen heel sober en vegetarisch leefden. Dat past zeker in het gedachtengoed wat Jezus uitdroeg. De eerste kerkvaders waren ook vegetariër. De essenen, de katharen eveneens. Dat geen vlees eten werd als heidens gezien en die mensen werden gemarteld en vervolgd.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie