Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierenwelzijn en de bijbel
Toby:
Jezus is een verlicht figuur ( voor mij persoonlijk) Ik vind dat hij het goddelijke in zich had/heeft. Net zoals ik dat terug kan vinden in de Boeddha, Dalai Lama en andere spirituele mensen.
nicky_too:
--- Citaat van: Toby op 23 april 2003, 14:44:31 ---Jezus is een verlicht figuur ( voor mij persoonlijk) Ik vind dat hij het goddelijke in zich had/heeft. Net zoals ik dat terug kan vinden in de Boeddha, Dalai Lama en andere spirituele mensen.
--- Einde van citaat ---
Ja, je kronkelt lekker! ;D
De uitspraak "God's wegen zijn ondoorgrondelijk" vinden hun oorsprong niet bepaald in het soort "goddelijk" waar jij het over hebt...
Ik moet even iets rechtzetten: volgens mijn verloofde heeft-ie over dit stuk tekst (van die kudde varkens) niet in de grondtekst zitten snuffen. Dat moet dus nog even geregeld worden, lijkt me. 8)
groeten,
Nicky
bart:
Corrigerend duwtje:
Discussies over het al dan niet bestaan van God, en de zin van God, en creationisme vs. evolutionisme kunnen in het café of (nog liever :) ) op andere fora besproken worden. Hier gaat het over dierenwelzijn en de bijbel.
Hoewel de bijbel ongetwijfeld heel diervriendelijk uitgelegd kan worden, kan je er evengoed een uitgesproken diervijandige interpretatie aan geven (zoals in Peter Singers Animal Liberation wordt aangetoond).
Nederlanders vergeten het vrij snel, maar het overgrote deel van de christenen op deze wereld is streng Rooms-Katholiek. Als de kerk meer voor dieren moet doen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Paus. Hoe de nieuwe Paus (het gaat een Zuid-Amerikaan worden, naar verluid) van zoiets te overtuigen?
Hier is Palmier de enige die wel eens de bijbel heeft doorgelezen, dus wint hij elke theologische discussie met twee vingers in de neus. Maar tegen een vijftigjarige, hoogbegaafde en zeer belezen kerkvader krijgt hij het waarschijnlijk moeilijker.
Sander:
De Creationisme vs Evolutie discussie gaat hier verder.
palmier:
--- Citaat van: bart op 24 april 2003, 10:38:21 ---Corrigerend duwtje:
Discussies over het al dan niet bestaan van God, en de zin van God, en creationisme vs. evolutionisme kunnen in het café of (nog liever :) ) op andere fora besproken worden. Hier gaat het over dierenwelzijn en de bijbel.
Hoewel de bijbel ongetwijfeld heel diervriendelijk uitgelegd kan worden, kan je er evengoed een uitgesproken diervijandige interpretatie aan geven (zoals in Peter Singers Animal Liberation wordt aangetoond).
Nederlanders vergeten het vrij snel, maar het overgrote deel van de christenen op deze wereld is streng Rooms-Katholiek. Als de kerk meer voor dieren moet doen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Paus. Hoe de nieuwe Paus (het gaat een Zuid-Amerikaan worden, naar verluid) van zoiets te overtuigen?
Hier is Palmier de enige die wel eens de bijbel heeft doorgelezen, dus wint hij elke theologische discussie met twee vingers in de neus. Maar tegen een vijftigjarige, hoogbegaafde en zeer belezen kerkvader krijgt hij het waarschijnlijk moeilijker.
--- Einde van citaat ---
Kom maar op met die kerkvaders ;D
Je hebt gelijk dat het hier vooral over dierenwelzijn en de Bijbel zou moeten gaan, maar dat brengt je natuurlijk al snel bij de autoriteit van die Bijbel en dan wordt de discussie al snel breder.
Ik denk dat je vast moet stellen dat het gedrag van kerkelijke insitituten en kerkgangers als het om dierenwelzijn gaat in veel gevallen niet erg te rijmen valt met wat de Bijbel aan uitgangspunten biedt.
Er zijn kerken waar meer dan de helft van de leden vegetarier is, en er zijn andere kerken waar een groot deel van de leden ondernemer in de bio-industrie is. En die gaan allemaal met hetzelfde boek onder hun arm naar de kerk.
Ik kies de positieve invalshoek, die ook voor dieren goed uitpakt en zie me daarin gesteund door het feit dat m'n huidige vegetarische dieet geen aanpassing behoeft in een toekomstige wereld, en ook in het oorsponkelijk model als ideaal gold :D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie