Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA
bart:
JoeHoe?
Iemand mijn verhaal gezien?
Dierenuitbuiting is natuurlijk hartstikke fout, maar die lui van PETA deugen voor geen aars. Protesteren is
één ding, terrorisme doet je eigen zaak meer kwaad.
Wemba:
--- Citaat van: bart op 17 april 2003, 11:45:32 ---Actiegroep PETA heeft al gedreigd met verspreiding van het MKZ-virus op Amerikaanse veemarkten
--- Einde van citaat ---
Heb je hier meer info over Bart?
J@n:
--- Citaat van: Wanda op 25 april 2003, 21:24:33 ---
--- Citaat van: bart op 17 april 2003, 11:45:32 ---Actiegroep PETA heeft al gedreigd met verspreiding van het MKZ-virus op Amerikaanse veemarkten
--- Einde van citaat ---
Heb je hier meer info over Bart?
--- Einde van citaat ---
Het zou goed kunnen dat het verhaal uit NRC-Handelsblad waar Bart aan refereert een beetje tendentieus is opgeschreven. Je kunt veel zeggen over PETA, maar niet dat ze daar achterlijk zijn. Dreigen met terreur valt (neem ik aan) in de VS ook niet onder vrijheid van meningsuiting, dus ik denk dat ze dat wel uit hun mooie hoofdjes laten. In andere publicaties wordt dezelfde kwestie iets anders omschreven en heeft men het niet over 'dreigen met', maar gebruikt men het neutralere 'een mkz-uitbraak verwelkomen'.
Bijvoorbeeld:
--- Citaat ---Volgens informatie van de Canadese Food Inspection Agency (CFIA) onderzoekt de nationale veiligheidsdienst in hoeverre het mogelijk is dat MKZ door terroristische groeperingen zou kunnen worden geïntroduceerd. In een optreden voor het parlement noemde een woordvoerder van de CFIA dit een reële mogelijkheid en stelde dat er maatregelen moeten worden genomen om dit te voorkomen. De uitspraak volgde na uitlatingen van een radicale dierenwelzijnsorganisatie in de VS, People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), die een uitbraak van MKZ zou verwelkomen.
Bron: LBActualiteiten, 2001 nr. 15, 11-05-2001
--- Einde van citaat ---
En in een tv-aankondiging van NRC:
--- Citaat ---Reportage over de radicale Amerikaanse dierenrechtenorganisatie PETA die hoopt dat het MKZ-virus naar Amerika overwaait.
Bron: NRC 25 april 2001
--- Einde van citaat ---
Toby:
Dit is wat PETA erover zegt. Ik heb het hen gewoon gevraagd en ik kreeg een eerlijk antwoord terug. Dit gaat over de laatste Europese MKZ crisis.
Thank you for taking the time to share your thoughts. Ingrid Newkirk’s comments on hoof and mouth disease were intended to be provocative and to make a point. Our goal has always been to see the meat industry's greed and cruelty exposed and for more people to be encouraged to explore vegetarianism; that is exactly what has happened in Europe since the onset of the foot and mouth crisis. Our German office has received an astounding 43,000 requests for our Vegetarian Starter Kit and, in the UK, it is estimated that the number of vegetarians has more than doubled--from 5.4 percent to 12 percent--and millions of others are eating more vegetarian meals.
Billions of animals are killed every year for their flesh in this country. If a hoof and mouth outbreak were to strike here, those animals would still be killed, they would just be killed a few months earlier, and probably more humanely. They would not have to endure the miserable journey in all weather extremes to slaughter and wouldn't be hung upside down and have their throats slit while still conscious in an extremely frightening place, which is what happens every day to animals who don’t have foot and mouth disease. The factory farmers wouldn't be able to profit as much from their deaths. Also, millions of people would have the reality of meat-based agriculture brought home to them as they witnessed the slaughter of animals on national TV, as is happening right now with the UK crisis. (Normally, we can't convince TV stations to give people a wake-up call by airing our horrifying videos of day-to-day cruelty.)
In Europe, everyone is talking about foot and mouth disease and thinking about what the animals who are turned into burgers and nuggets go through. It is generating more discussion than we could ever hope to garner with our most ingenious campaign ideas. More people are exploring a humane diet instead of one based on cheap meat and miserable animals.
The hoof and mouth crisis is heart-wrenchingly sad, but no more so than what animals endure on factory farms every single day. The difference is that people know about it. Apparently, it takes a crisis to get people's attention. We wish it didn't, but we would be less than honest if we didn't admit that we wish that North Americans could somehow be inspired to care the way Europe has been.
Dick:
In het geheel gezien vind ik PETA een goede dierenrechtenorganisatie, die inderdaad veel bereikt heeft.
Ik denk dat andere organisaties in een aantal opzichten ook nog wat van kan opsteken.
Nederland staat voor wat betreft het dierenleed aardig aan de top van veel landen.
Donaties mogen daar dan ook best voor gebruikt worden. Genoeg leed te bestrijden hier.
De afgelopen acties die geweest zijn en nu aangekondigd zijn, zijn alleen maar positief en ik hoop dat er nog vele zullen volgen.
Ondanks dat ik nog geen antwoord heb ga ik maar uit van de goede intenties van PETA.
Ik voel mij best wel aangesproken door Toby, het belang van de dieren staat natuurlijk voorop.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie