Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetarisch katten- en hondenvoer!
Draek:
--- Citaat van: Bast op 07 februari 2010, 14:48:04 ---Het is tegen natuurlijk, hoe je het ook wil wenden of keren.
--- Einde van citaat ---
Zeg dat maar eens tegen de vegetariërs die nog melk drinken ;)
--- Citaat --- Ik vind het heel nobel dat je zelf zoveel moeite doet om zo min mogelijk impact te hebben op het leven dieren, maar ik vind dit soort dingen daar weer lijnrecht tegenover staan aangezien je jouw geloof aan een dier opdringt. Die kat is er op gebouwd om vlees te eten, er zijn hele ecosystemen gebouwd op dit soort voedselketens. Waarom wil je daar zo nodig tegen ingaan?
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De kat is er gekomen voor menselijke behoeften. Je hebt een keuze tussen een hele reeks van voer wat niet natuurlijk is voor de kat. Allemaal gemaakt van dieren die deze in de natuur niet of niet zo snel zou eten. Ook in gewoon kattenvoer allemaal toevoegingen die een kat niet zo snel eet.
Je wilt de impact op dier en natuur verkleinen. Dan heb je de keuze tussen het dier vegavoer geven of blikvoer of rauw vleesvoer. Elk van deze keuze is 'tegen natuurlijk'.
Als 'baasje' (verzorger) maak je de keuze voor het dier, en net als met castreren/sterriliseren van dieren maak je een keuze tussen 2 kwaden.
Als het dier niet gedwangvoert wordt zie ik er dus geen probleem in zolang de dieren voeding krijgen met alle nodige stoffen.
Draek:
--- Citaat van: Urb@ñus op 07 februari 2010, 14:10:42 ---En ja, wat is zonder dwang? Als die katten niets anders te eten kunnen krijgen, is dat evengoed dwang. Dat ze er eventueel niet eens dood aan gaan, doet daar niets aan af. Misschien vind ik dat zelfs zieliger minder wenselijk.
--- Einde van citaat ---
Dwang is er in zekere zin altijd, omdat je natuurlijk als 'baasje' een keuze maakt voor het dier in welke keuzes de dieren hebben.
Maar ik doel op dwangvoeren.. als je het dier echt door de strot drukt zeg maar.
Als een dier het eten niet wilt, en katten zijn kieskeurig, dan wordt het lastig natuurlijk. Als die vegavoer niet wilt, dan valt er voor het 'baasje' een keuze af om te bieden aan de kat.
Bast:
--- Citaat van: Draek op 07 februari 2010, 15:05:52 ---
--- Citaat van: Bast op 07 februari 2010, 14:48:04 ---Het is tegen natuurlijk, hoe je het ook wil wenden of keren.
--- Einde van citaat ---
Zeg dat maar eens tegen de vegetariërs die nog melk drinken ;)
--- Einde van citaat ---
Appels en peren vergelijking...
--- Citaat --- Ik vind het heel nobel dat je zelf zoveel moeite doet om zo min mogelijk impact te hebben op het leven dieren, maar ik vind dit soort dingen daar weer lijnrecht tegenover staan aangezien je jouw geloof aan een dier opdringt. Die kat is er op gebouwd om vlees te eten, er zijn hele ecosystemen gebouwd op dit soort voedselketens. Waarom wil je daar zo nodig tegen ingaan?
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De kat is er gekomen voor menselijke behoeften. Je hebt een keuze tussen een hele reeks van voer wat niet natuurlijk is voor de kat. Allemaal gemaakt van dieren die deze in de natuur niet of niet zo snel zou eten. Ook in gewoon kattenvoer allemaal toevoegingen die een kat niet zo snel eet.
Je wilt de impact op dier en natuur verkleinen. Dan heb je de keuze tussen het dier vegavoer geven of blikvoer of rauw vleesvoer. Elk van deze keuze is 'tegen natuurlijk'.
Als 'baasje' (verzorger) maak je de keuze voor het dier, en net als met castreren/sterriliseren van dieren maak je een keuze tussen 2 kwaden.
Als het dier niet gedwangvoert wordt zie ik er dus geen probleem in zolang de dieren voeding krijgen met alle nodige stoffen.
[/quote]
Jeetje, dat argument komt me bekend voor, dat dieren er voor de mens zijn ;D
Alleen jammer dat het verder geen steek ermee te maken heeft. De kat is een carnivoor, fysiologisch gezien. Daar verandert domesticatie (voor zover je de kat gedomesticeerd kan noemen) en wat wij mensen hen voor zetten verder vrij weinig aan. In mijn ogen verklein je de impact alles behalve als je een kat vegetarisch gaat voeren, aangezien het dier er niet op gebouwd is en je als mens een uitsluitend vegetarisch dieet aan het dier geeft. Dat je er geen dwang voor nodig hoeft te hebben en dat je alsnog alle voedingstoffen binnenkrijgt, maakt het nog geen natuurlijke situatie, laat staan een diervriendelijke voor de kat in kwestie.
Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
Castreren en steriliseren is m.i. een heel ander discussiepunt.
standaard:
http://www.vegetarismus.ch/vegepet/tyke.htm
Draek:
--- Citaat van: Bast op 07 februari 2010, 15:59:31 ---Appels en peren vergelijking...
--- Einde van citaat ---
Dezelfde argumentatie is daar op van toepassing. Het is selectief op het ene toe te passen en op ander niet.
Dus dan kan je stellen dat het 'natuurlijk wel of niet' niet echt van toepassing is op beiden situaties?
--- Citaat ---Jeetje, dat argument komt me bekend voor, dat dieren er voor de mens zijn ;D
--- Einde van citaat ---
Ja, dat is waarom er dieren misbruikt worden. Willen we het misbruik stoppen moeten we niet meer dieren behandelen alszijnde voor ons.
--- Citaat ---Alleen jammer dat het verder geen steek ermee te maken heeft. De kat is een carnivoor, fysiologisch gezien. Daar verandert domesticatie (voor zover je de kat gedomesticeerd kan noemen) en wat wij mensen hen voor zetten verder vrij weinig aan.
--- Einde van citaat ---
Dat is zeker zo.
--- Citaat ---In mijn ogen verklein je de impact alles behalve als je een kat vegetarisch gaat voeren, aangezien het dier er niet op gebouwd is en je als mens een uitsluitend vegetarisch dieet aan het dier geeft.
--- Einde van citaat ---
Hoezo verklein je de impact niet?
Ben je bekend met de impact van katten(voer) op het milieu?
--- Citaat ---Dat je er geen dwang voor nodig hoeft te hebben en dat je alsnog alle voedingstoffen binnenkrijgt, maakt het nog geen natuurlijke situatie, laat staan een diervriendelijke voor de kat in kwestie.
--- Einde van citaat ---
Er is sowieso niets 'natuurlijk' aan de situatie waarin de katten leven. Wat maakt het dan uit op gewoon het ene onnatuurlijke voedsel te vervangen met het andere onnatuurlijke voedsel, zolang het alle voedingsstoffen bevat en de kat er lichamelijk niet onder lijdt? Ik zie het probleem niet.
--- Citaat ---Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
--- Einde van citaat ---
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.
--- Citaat ---Castreren en steriliseren is m.i. een heel ander discussiepunt.
--- Einde van citaat ---
Nee, het is ook een keuze die je maakt. Tussen twee kwaden. Vanwege een hoger doel, nl. dat het niet gunstig is als dieren voortplanten buiten en er meer zwerfdieren komen.
Bij vegavoer voor katten maak je de keuze om, hoewel het inderdaad raar voelt om een carnivoor voeding te geven zonder vlees, er een groter doel is, waarom je dus een keuze moet maken. Zolang die keuze niet perse nadelige gevolgen met zich meebrengt, is daar m.i. geen probleem mee.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie