Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetarisch katten- en hondenvoer!
fem fatale:
--- Citaat van: Draek op 07 februari 2010, 16:44:31 ---
--- Citaat ---Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
--- Einde van citaat ---
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.
--- Einde van citaat ---
Ik geef mijn fretten juist wel het soort dieren die bunzingen ook eten, en aangezien ze die compleet eten, eten ze dus ook de types die bunzingen zouden eten (ik ga er tenminste vanuit dat ook bunzingen alles eten van een vangst). Jagen doen ze inderdaad niet zoveel op hun eten. Ze vangen wel eens een muis die het verkeerde huis (het mijne dus) in loopt, maar die mogen ze niet eten, en in de tuin vangen ze wel eens een insect. Ze jagen wel op hun speelgoed, maar dat eten ze dan weer niet op.
Ik denk dat het veel tegennatuurlijker is dat mijn schatjes áltijd iets te eten hebben en dus nooit honger, en dat ze het altijd warm hebben, waardoor ze minder eten nodig hebben, dan het hoe en wat van hun eten.
Bast:
--- Citaat ---In mijn ogen verklein je de impact alles behalve als je een kat vegetarisch gaat voeren, aangezien het dier er niet op gebouwd is en je als mens een uitsluitend vegetarisch dieet aan het dier geeft.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Hoezo verklein je de impact niet?
Ben je bekend met de impact van katten(voer) op het milieu?
--- Einde van citaat ---
Niet met exacte cijfers nee, ik bekeek het vanuit het een ander standpunt, dat van de kat.
--- Citaat ---Wat is er tegennatuurlijk aan rauw vleesvoer?
--- Einde van citaat ---
Kat jaagt niet, kat krijgt dieren die deze niet zou eten of niet zo snel zou eten, dier eet vleestypes die deze niet snel zal eten, voer wordt voorgezet door de mens etc.
Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.
--- Citaat ---Castreren en steriliseren is m.i. een heel ander discussiepunt.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Nee, het is ook een keuze die je maakt. Tussen twee kwaden. Vanwege een hoger doel, nl. dat het niet gunstig is als dieren voortplanten buiten en er meer zwerfdieren komen.
--- Einde van citaat ---
Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is. Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld. Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?
Draek:
--- Citaat van: Bast op 07 februari 2010, 18:14:01 ---Niet met exacte cijfers nee, ik bekeek het vanuit het een ander standpunt, dat van de kat.
--- Einde van citaat ---
Bijvoorbeeld: http://uk.reuters.com/article/idUKSYD5344520080826
Je hebt als 'baasje' niet alleen verantwoordelijkheid over alleen de kat. Ook de impact van de kat, van wat jij bepaald aan keuzes voor de kat.
--- Citaat ---Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.
--- Einde van citaat ---
Het rauwe vleesvoer is direct gevolg van keuzes die de mensen maken. En het vlees heeft vaak niet echt iets te maken met wat de kat zou eten in de vrije natuur.
Dus in die zin kan je dat ook tegen-natuurlijk noemen. Net zo als elk ander eten.
--- Citaat ---Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is.
--- Einde van citaat ---
Wat maakt dat precies uit? Het gaat om een sterke ingreep in wat jij bepaald voor het dier. Het is kiezen tussen twee kwaden. Net als dat iemand bijvoorbeeld kan kiezen voor geen vleesvoer te geven, omdat die ook niet wil meewerken aan de gevolgen door de vele katten en de impact die daarop volgt.
--- Citaat ---Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld.
--- Einde van citaat ---
Ik ben niet zo voor katten buiten laten rondlopen.
--- Citaat ---Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?
--- Einde van citaat ---
Castratie/sterilisatie is ook geen hulpmiddel voor de kat, maar ook voor een hoger doel. Hoewel sommige het ook doen om een kat 'aan te passen'. Maar je gaf al aan dat het is om dus niet meer katten te hebben rondlopen. Voor een hoger doel.
Maar goed, je snapt wel waarom iemand die keuze maakt. Is het dan in principe erg om een kat vegavoer te geven? (er van uitgaande dat een dier gewoon goed eten heeft en alle stoffen binnenkrijgt)
Bast:
--- Citaat ---Eigenlijk noem je hier omstandigheden veroorzaakt door de mens en niet het rauwe vleesvoer zelf.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Het rauwe vleesvoer is direct gevolg van keuzes die de mensen maken. En het vlees heeft vaak niet echt iets te maken met wat de kat zou eten in de vrije natuur.
Dus in die zin kan je dat ook tegen-natuurlijk noemen. Net zo als elk ander eten.
--- Einde van citaat ---
Waar baseer je dit op? Heb je ook cijfers wat mensen dan daadwerkelijk aan rauw vlees voeren?
--- Citaat ---Ja, zou kun je het ook zien. Ik zie castreren en steriliseren als een logisch gevolg op het feit dat wij nu eenmaal katten in huis hebben en er niet teveel meer willen. Dan gaat het om een eenmalige ingreep, iets wat vegetarisch voer op dagelijkse basis niet is.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Wat maakt dat precies uit? Het gaat om een sterke ingreep in wat jij bepaald voor het dier. Het is kiezen tussen twee kwaden. Net als dat iemand bijvoorbeeld kan kiezen voor geen vleesvoer te geven, omdat die ook niet wil meewerken aan de gevolgen door de vele katten en de impact die daarop volgt.
--- Einde van citaat ---
Waarom vindt jij het een kwaad?
Aangezien er anders teveel katten komen, dit de genenpool verzwakt etc., lijkt het me een logische stap om voortplanting in te perken. De natuur kan dit namelijk niet zelf meer regelen. Dat bepalen wij mensen voor het dier, maar het heeft positieve effecten voor de kattenpopulatie in het algemeen, lijkt me.
Je kan er voor kiezen om je kat zo diervriendelijk mogelijk vlees te voeren, daar zijn dus verschillende gradaties in mogelijk waarmee je niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de kat kunt handelen.
--- Citaat ---Door je kat te laten helpen, kan die wel weer ongestoord buiten spelen bijvoorbeeld.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Ik ben niet zo voor katten buiten laten rondlopen.
--- Einde van citaat ---
Waarom niet?
--- Citaat ---Ik zie vegetarisch kattenvoer niet als een hulpmiddel voor de kat, maar in het kader van jouw hogere doel snap ik je punt wel. Heb je zelf huisdieren eigenlijk? Zo ja, hoe doe je dat qua medicijnen bij de dierenarts?
--- Einde van citaat ---
--- Citaat ---Castratie/sterilisatie is ook geen hulpmiddel voor de kat, maar ook voor een hoger doel. Hoewel sommige het ook doen om een kat 'aan te passen'. Maar je gaf al aan dat het is om dus niet meer katten te hebben rondlopen. Voor een hoger doel.
--- Einde van citaat ---
Castratie en sterilisatie zijn van directe invloed op katten zelf. Het positieve effect van vegetarisch voeren beargumenteer je tot nu toe voor een algemeen hoger doel, daar ligt voor mij een groot verschil aangezien het niet van directe invloed op de katten zelf is.
--- Citaat ---Maar goed, je snapt wel waarom iemand die keuze maakt. Is het dan in principe erg om een kat vegavoer te geven? (er van uitgaande dat een dier gewoon goed eten heeft en alle stoffen binnenkrijgt)
--- Einde van citaat ---
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in vegetarisch voer voor katten en zie ik het een beetje als een egoistische actie van een mens om een dergelijk dieet op te dringen, hoe nobel de achterliggende reden ook. Maar ik ben wel voor een beter milieu en goed gevoede katten.
Draek:
--- Citaat van: Bast op 07 februari 2010, 20:51:59 ---Waar baseer je dit op?
--- Einde van citaat ---
Welk deel doel je op? Over dat het rauwe vlees vaak geen dieren zijn die ze normaal gesproken eten?
Dat is heel simpel. Zoals bv. een diepzeevis voorgeschoteld krijgen. Ik zie de kat niet met snorkel en duikfles afzakken om een vis te gaan eten. ;)
En een kat een koe achterna zien zitten en doden? :)
--- Citaat ---Heb je ook cijfers wat mensen dan daadwerkelijk aan rauw vlees voeren?
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet exacte nummer, maar je hebt zo een stroming. BARF heet dat geloof ik.
De meeste mensen zullen wel rauw/onbewerkt geven, maar ook blikvoer.
--- Citaat ---Waarom vindt jij het een kwaad?
Aangezien er anders teveel katten komen, dit de genenpool verzwakt etc., lijkt het me een logische stap om voortplanting in te perken.
--- Einde van citaat ---
Omdat het natuurlijk sowieso onjuist is zulke ingrepen te bepalen voor een dier en de voortplanting te beperken voor een individu.
--- Citaat ---De natuur kan dit namelijk niet zelf meer regelen. Dat bepalen wij mensen voor het dier, maar het heeft positieve effecten voor de kattenpopulatie in het algemeen, lijkt me.
--- Einde van citaat ---
Ja, een reden om dan dus te kiezen.
--- Citaat ---Je kan er voor kiezen om je kat zo diervriendelijk mogelijk vlees te voeren, daar zijn dus verschillende gradaties in mogelijk waarmee je niet alleen beter voor het milieu maar ook beter voor de kat kunt handelen.
--- Einde van citaat ---
Dat word lastig, want 'diervriendelijkere' producten zijn vaak weer 'milieuonvriendelijker'.
Maar in die keuzes voor diervriendelijker zit je nog steeds vast aan de industrie en dus dierleed, grote milieuimpact...
Dus, als een kat het voer te eten vind, dan toch prachtig als je het dier goed kan voeden en geen zorgen hebt over dat je daarmee een erg grote stempel drukt op dieren en natuur.
--- Citaat ---Waarom niet?
--- Einde van citaat ---
Groot risico. Het dier kan verkeersslachtoffer worden en er lopen vele gekken rond die niet van katten houden. Jagers die katten afschieten.
Maar daarnaast ook een beetje raar dat men het enorm erg vind opgevangen vossen weer in de natuur terug te zetten, maar wel geen probleem heeft met loslopende katten.
Katten hebben een impact op de natuur. In stedelijk gebied valt het nog mee, maar in andere gebieden kan het erg schadelijk zijn.
--- Citaat ---Castratie en sterilisatie zijn van directe invloed op katten zelf. Het positieve effect van vegetarisch voeren beargumenteer je tot nu toe voor een algemeen hoger doel, daar ligt voor mij een groot verschil aangezien het niet van directe invloed op de katten zelf is.
--- Einde van citaat ---
Volgens mij biedt castratie/sterilisatie toch altijd nog positief effect op een hoger doel en niet zozeer voor de katten. Het is juist negatief voor de kat. Risico van de ingreep + ontnemen van voortplanting. Wat vind je positief aan dat voor de katten zelf?
Vegavoer is denk neutraal van invloed op de kat.
--- Citaat ---Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in vegetarisch voer voor katten en zie ik het een beetje als een egoistische actie van een mens om een dergelijk dieet op te dringen, hoe nobel de achterliggende reden ook. Maar ik ben wel voor een beter milieu en goed gevoede katten.
--- Einde van citaat ---
Op zich zie ik er geen probleem in. Zolang dus gewoon het voer alle stoffen bevat. Net als blikvoer van katten, waar volgens mij ook allerlei stoffen aan toegevoegd wordt om de juiste hoeveelheid te geven.
En volgens mij zijn de bezwaren vooral van emotionele aard begrijp ik.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie