Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetarisch katten- en hondenvoer!
Draek:
--- Citaat van: Anya op 30 maart 2004, 20:25:43 ---Nee, dat is niet zo. Onderzoek heeft uitgewezen dat honden wel vegetarisch gevoed kunnen worden, maar katten niet. Katten die alleen vegetarisch eten, hebben een kortere levensduur. Zolang dat onderzoek niet overtuigend is weerlegd, blijf ik mijn kat vis en vlees geven. Ik vind het nl. ook niet verantwoord om hem de voeding te onthouden die hij nodig heeft.
--- Einde van citaat ---
Ik had dan ook 'als' staan. Ik heb geloof eens snel iets gelezen over de katten en vegavoer. Iets met een stof die ze nodig hebben.
Misschien dat het met de techniek straks beter te vervangen is.
--- Citaat ---Ik vind het trouwens ook wat kort door de bocht als mensen stellen dat we katten zomaar vrij moeten laten. In een perfecte wereld zouden dieren vrij kunnen leven in hun eigen habitat, maar in de realiteit ís er helemaal geen natuurlijke habitat meer voor katten, en de meeste huiskatten kunnen trouwens niet meer in het wild overleven. En m.i. is een kat toch veel gelukkiger bij een liefhebbende persoon of gezin dan in het asiel.
--- Einde van citaat ---
Katten zijn dan ook niet 'natuurlijk'. Ze zijn gefokte dieren, dus zowieso al slecht als deze vrij in de natuur terecht komen.
Lovelocker:
Nou oké Sersero, intussen zie ik al reacties staan die ik onderschrijf.
Wat is het verband tussen het uitsterven van katachtigen en het houden van huiskatten. Een raadsel voor mij wat je daar in gotsnaam mee bedoelt.
Van de kat wordt gezegd dat het als enig huisdier zelf bij de mensen is gaan wonen. Ik ben geneigd te denken dat er waarheid in zit. En iedereen die goed voor een kat zorgt weet hoe gelukkig katten over het algemeen zijn. Moet ik op zoiets nu ingaan... De verwilderde katten...dat is vaak erg: moeilijkheden om aan voedsel te komen, niet op een lekker warm plekje kunnen liggen en onder de ziektes en parasieten.
Naast me zit Casper volop te spinnen van geluk, omdat het baasje er weer is.
Overigens: als Casper er niet meer is, dan probeer ik te leven zonder kat. O.a. vind ik het vervelend als mijn kat in tuinen van anderen zit te klooien en ik vind het inderdaad niet prettig: dat ik blikvoer moet geven. Casper is op 16-jarige leeftijd bij me gekomen en was anders in het asiel terecht gekomen. Het is nog maar de vraag wat ze met een kat van die leeftijd doen.
Poek:
--- Citaat van: calimero op 29 maart 2004, 20:25:37 ---Ik heb (en wil) ook geen (binnen-)huisdieren om die reden.
Stel dat iemand mij gevangen zou nemen, en goed zou voederen, speeltjes geven etc. en proberen te zorgen dat het me verder aan niets ontbreekt... Nou, dat lijkt me persoonlijk dus niks. :P
--- Einde van citaat ---
O was ik maar een gijzelaar
dan stond altijd mijn eten klaar
Overigens, de meeste katten en vrijwel alle honden zijn helemaal niet gevangen en kunnen gewoon weglopen als ze zouden willen. Ze doen het alleen niet.
Amarillo:
Klopt, zeker katten zijn over het algemeen relatief vrij denk ik. Ik ken ook wel genoeg katten die regelmatig spinnen en van hun baasje houden hoor. :) Maar dieren in kooitjes... zeker vogeltjes, die dan alleen nog maar kunnen hippen i.p.v. echt vliegen... (behalve als ze los in de kamer mogen natuurlijk), dat vind ik toch wel een beetje sneu hoor. En wandelende takken die worden geplet ook wel eigenlijk. :(
Maar dan nog, ik vind het gewoon niet een fijn idee om een dier tot eigendom te claimen. Simpelweg omdat ik het zelf ook gruwelijk zou vinden als iemand mij als zijn bezit zou zien. En daarom wil ik dus zelf geen huisdieren.
P.S. Ik onderschrijf de mening van Henk Westbroek/ Temming niet. :P
Lovelocker:
Tja, als je menselijke maatstaven op dieren gaat leggen dan leef je in Disneyworld...gij, wereldvreemde ;)
Overigens zie ik mijn kat niet als bezit, maar als mijn maatje. Het is zó "erg" dat ik mij zonder een kat in huis niet compleet voel...dat zal wat worden als ik geen kat meer heb...
Ouders "nemen" ook kinderen. Is dat dan ook bezit?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie