Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Peter Singer (filosoof -> dierenrechten)

<< < (4/18) > >>

heliofoor:
Erm. doden van dieren en doden van (zwaar) gehandicapten is toch echt allebei actief...

Christiaan:
Quote:
Op 2002-09-28 11:46, schreef ck666:
Erm. doden van dieren en doden van (zwaar) gehandicapten is toch echt allebei actief...

het gaat Singer om het stoppen met het doden van dieren. da's dan wel "passief".

Mirjam:
-------------------------------------------
Overigens, de gehandicapten waar Singer het in dat boek over heeft zijn diegenen die geboren zijn zonder hersens, met een heel erg grote open rug of (zoals familie van mij) een plantje (kan alleen liggen, verder niks).
--------------------------------------------

Mensen zonder hersens bestaan niet! Hersenen zijn namelijk ook noodzakelijk om je hard aan te sturen ed.
En ook zeer ernstig gehandicapten mensen (die alleen kunnen liggen) kunnen gelukkig zijn, daar ben ik van overtuigt. Sommige zijn vast gelukkiger als sommige mensen met 'normale' intelligentie of lichaamwerking. Als je zo iemand heel goed kent zie je wanneer diegene lacht. Ongetwijfelt is niet iedereen gelukkig, en kunnen wij ons hun leven moeilijk voorstellen. Maar ik vind de bewering dat iemand bij voorbaat niet gelukkig is niet juist.

heliofoor:
Nu, hij had het ook helemaal niet over mensen zonder hersenen maar over mensen met intelectuele (redelijke) capaciteiten die onderdoen voor de intellectuele capaciteiten van bepaalde diersoorten...

En nogmaals, Singer heeft niets tegen gehandicapten en juist omdat hij (en volgens hem elk ander redelijk mens) niet wil dat deze mensen vanwege hun onvermogend redelijk verstand maar vermoord worden betekend dit dat dit argument ook niet gebruikt mag worden om het vermoorden van bepaalde dieren te verdedigen.

pip:
Quote:Mirjam schreef:
Mensen zonder hersens bestaan niet! Hersenen zijn namelijk ook noodzakelijk om je hard aan te sturen ed.

Ik trek in twijfel dat jij hier gelijk hebt. Voor zover ik weet hebben mensen die wij 'hersendood' hebben verklaard geen aktiviteit meer in de hersenen. Hun harten kloppen echter gewoon door.

Overigens is 'hersendood' al een geaccepteerde vorm van het doden van mensen met een geestelijk gebrek. Deze mensen leven wel degelijk. De term hersendood is bedacht om aanneemlijk te maken dat wij wel degelijk levende mensen doden zonder dat zij er mee instemmen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie