Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Peter Singer (filosoof -> dierenrechten)
Mirjam:
Quote:maar wie ben ik en wie ben jij, om zoiets belangrijks voor een ander te beslissen?
Ik wil daar ook helemaal niet over beslissen, en ben in princiepe niet tegen abortus. Ik wil alleen waken voor oordelen over andermans geluk of ongeluk.
Maar goed ik ga inderdaad zijn boeken maar eens lezen.
Muffy:
Ik heb nooit zijn boeken gelezen, maar heb wel zelf ook die gedachten. Niet dat alle gehandicapten dood moeten. Maar waarom zouden dieren met dezelfde capaciteiten wel gemolestreerd mogen worden. Omdat ze minder "lijken te voelen", "minder verstand hebben".
We moeten het niet bij dieren doen en niet bij gehandicapte mensen. Zo zou je ook kunnen beslissen om moordenaars te gebruiken voor bepaalde onderzoeken, tegen hun zin wel te verstaan. Net zoals we met dieren doen.
En volgens mij was het anders aan het begin van deze eeuw wel anders gesteld met de normen en waarden van ons mensen. Dan gingen we echt wel even anders om met gehandicapten dan nu. Zo blijken normen en waarden altijd aangepast te worden door mensen. Wat nu niet kan is misschien over 50 jaar wel heel normaal. Er wordt tegenwoordig ook veel meer gekozen voor abortus dan voor het laten komen van een heel erg gehandicapt kind.
Ik vind trouwens dat je de capaciteiten van erg gehandicapten niet kunt vergelijken met die van dieren. Een zwaar gehandicapte kan niet voor zichzelf zorgen en zal nooit alleen kunnen overleven.
[ Dit Bericht is bewerkt door: Muffy op 2002-10-01 13:07 ]
bart:
Maar waarom zou een mens niet speciestisch mogen zijn?
Muffy:
Ik neem aan dat je bedoeld dat ze voor hun eigen soort mogen kiezen?
Iknik:
Ja, dat blijft het grote manco. Je kunt ergens wel een term aanhangen die op -isme eindigt, maar dat maakt het nog niet slecht. Waarom zou een "eigen soort eerst" mentaliteit niet mogen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie