Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Peter Singer (filosoof -> dierenrechten)

<< < (7/18) > >>

ellen:
Kan een mens het ooit helemaal niet zijn?

Christiaan:
Quote:
Op 2002-10-01 16:57, schreef Iknik:
Ja, dat blijft het grote manco. Je kunt ergens wel een term aanhangen die op -isme eindigt, maar dat maakt het nog niet slecht.

wel als je stopt met zelf denken...

... en ik vraag me serieus af of je wel tegelijk kunt denken én een -isme aan kunt hangen. 't is mij in ieder geval nog nooit gelukt

Rene:
Quote:
Op 2002-10-01 13:11, schreef bart:
Maar waarom zou een mens niet speciestisch mogen zijn?

Omdat "het behoren tot een soort" op zich geen argument is. Wanneer je dat wel een argument vindt, dan zou je ook racisme & sexisme moeten goedkeuren. Daarbij gaat het immers ook om een triviale indeling, gebaseerd op huidskleur of sexe.

Persoonlijk vind ik dat je onderscheid hoort te maken op eigenschappen die moreel van belang zijn, bijvoorbeeld psychologische complexiteit (bewustzijn ed) en pijn/leed kunnen ervaren.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene op 2002-10-01 17:53 ]

Iknik:
Quote:
Op 2002-10-01 17:50, schreef Rene:
Omdat "het behoren tot een soort" op zich geen argument is. Wanneer je dat wel een argument vindt, dan zou je ook racisme & sexisme moeten goedkeuren.

Kijk, dat krijg je er nou van. Peter Singer komt met de term speciecisme en mensen denken meteen dat soortverschillen net zo triviaal zijn als verschillen in huidskleur of geslacht. Niemand die bedenkt dat het verschil tussen mens en klimbegonia misschien toch van een andere orde is dan het verschil tussen blank en zwart.

Muffy:
Ieder heeft zijn eigen waarden en normen. Ik vind zelf dat dieren dezelfde rechten hebben dan mensen. Wij hebben hersenen gekregen en kunnen die gebruiken om te bepalen wat wel en niet kan. Bij ieder zal dat verschillend zijn. De een zal de klimbegonia afknippen, Zen monnikken zullen dat niet in hun hoofd halen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie