Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Peter Singer (filosoof -> dierenrechten)

<< < (2/18) > >>

Jan:
Er is een Nederlandse vertaling die Dierenbevrijding heet. De oude versie uit '75 is in het Nederlands verschenen als Pro mens, pro dier. Of je beide nog in de reguliere boekhandel kunt vinden, weet ik niet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan op 2002-09-27 21:14 ]

Jacqueline:
Heel misschien kun je via deze site nog proberen boeken te achterhalen die niet meer in de boekhandels te krijgen zijn.

Mirjam:
Ja Singer heeft zeker goede ideeën wat betreft dieren-rechten, maar wat ik begrepen heb, niet zo zeer wat betreft mensen rechten.

Vanuit zijn speciecisme zou hij ook vinden dat ernstig gehandicapten, maar niet geboren moeten worden of direct na de geboorte omgebracht omdat dat de totale hoeveelheid geluk positief zou beinvloeden. Het beetje geluk wat voor dat kind verloren zou gaan zou opwegen tegen het ongeluk wat de ouders en omgeving bespaard zou blijven.

Ben wel eens een demo van gehandicapten en mensen die in de gehandicaptenzorg werkten tegengekomen die een demo hielden tegen Peter Singer.

Ik werd hier toen wel door geraakt omdat ik zelf met verstandelijk gehandicapten werk en toch zeker weet dat die niet minder gelukkig zijn dan de gemiddelde mens.

Is er hier iemand die daar meer over weet?

Fabian:
Ik heb rethinking life and death gelezen en hij ging daar in op dergelijke materie.

Wat hij zegt is gewaagd en gevaarlijk. Aan de andere kant is het een feit dat we soms denken humaan te handelen, terwijl bijv. een gehandicapte absoluut niet gebaat is bij een leven en de verzorgers ook niet bij dat leven.

Dat vereist veel voorzichtigheid, want wie kan bepalen of een leven van een gehandicapte wel of niet de moeite waard is? Maar het leidt in ieder geval tot de titel van het boek: Rethinking life and death.

Peter Singer is wel van belang geweest in de hele euthenasiekwestie.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Fabian op 2002-09-27 21:27 ]

Lady d'Arb@ñville:
Quote:
....terwijl bijv. een gehandicapte absoluut niet gebaat is bij een leven en de verzorgers ook niet bij dat leven.

Dat is vanuit het beperkte (wetenschappelijke?) blikveld geredeneerd, in de veronderstelling dat je slechts éénmaal leeft, en er na de dood niets meer is.

Als je je een beetje inleeft in reïncarnatie en de werking van karma (de "grote wetten van oorzaak en gevolg"), dan zal je zien dat genoemde levens juist tot de meer waardevolle behoren (zowel dat van de gehandicapte als van de verzorgenden) -- vanuit die hoek gezien dus.

Gevaarlijke materie mag je het dus zeker noemen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie