Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Peter Singer (filosoof -> dierenrechten)
vegalan:
Quote:
Op 2002-10-06 12:36, schreef Iknik:
Maar je maakt mijns inziens een denkfout: om een ethische formulering te verwerpen hoef je niet met een alternatief te komen. Op inconsistenties wijzen is voldoende, een inconsistente theorie mag worden verworpen.
Ik geef ook niet aan dat men met een alternatief zou moeten komen maar dat dit wel zo evolutioneel is. En daarmee zou ik dan eigenlijk willen wijzen op het feit dat er een kans bestaat dat daarin ook vele blinde vlekken zouden kunnen zitten. Niemand is perfect en wie zegt dat hij of zij dat wel is bewijst daarmee moreel gezien het tegendeel. Dwz spreekt zichzelf tegen. Volgens mijns inziens kun je een inconsistente theorie niet verwerpen als je de inconsistenties ervan niet kunt aantonen en beargumenteren. Wij moeten bijv eerst weten wat wij met de gebruikte woorden bedoelen alvorens wij weten waarover wij praten (het verband). Leven is beleven en geen enkel leven is hetzelfde en daarom kan men volgens mij het leven niet beschrijven doormiddel van een universeel geldende abstracte wetenschappelijke theorie. Iets dat veel hedendaagse wetenschappelijk georiƫnteerde filosofen trachten te doen. Het leven is er uit zullen we maar zeggen. Een stukje persoonlijke levenservaring hoort daar gewoon bij. Immer zijn wij het zelf die bepalen wat wij wel en niet waardevol vinden. Een ieder voor zich en wij allen gemeenschappelijk overeenkomstig onze individuele wil in het belang van het evenwicht.
Ik heb wel al wat boeken over de ethiek bestudeerd inclusief die van Singer maar geen van allen hebben mij in voldoende mate kunnen bevredigen. Er blijven teveel blinde vlekken in zitten en misschien zal dat ook wel zo blijven en zal ik met minder genoegen moeten nemen. Bedank voor je reactie.
Met vriendelijke groet
Vegalan
[ Dit Bericht is bewerkt door: Sander op 2003-01-06 17:22 ]
iammars:
Quote:
Op 2002-09-27 16:27, schreef Jan:
Er is een Nederlandse vertaling die Dierenbevrijding heet. De oude versie uit '75 is in het Nederlands verschenen als Pro mens, pro dier. Of je beide nog in de reguliere boekhandel kunt vinden, weet ik niet.
Wat navraag gedaan: Dierenbevrijding, uitgave 1994 uitgeverij De Geus, wordt niet meer gedrukt en er is ook niet meer aan te komen voor zover ik weet. Pro mens, pro dier is ook niet te vinden in de boekhandels. Jammer maar helaas. Ik zal het moeten gaan doen met de Engelse versie.
Inmiddels heb ik wel "Een ethisch leven" van Peter Singer, met een gedeelte gewijd aan 'voorbij de soortgrens'.
Nick:
komt naar Amsterdam: link.
Draek:
Ik ken die man dus echt niet! :)
Fabian:
Varkens in Nood een actieve organisatie? (volgens de link)
jaja..
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie