Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vragen over vitamine B12
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: LL de Ling op 06 januari 2015, 20:42:18 ---Op verschillende websites lees ik dat Incabessen B12 bevatten. Dat lijkt me kul, of is dat toch waar? Wie weet dat? Hiziki?
--- Einde van citaat ---
Volgens mij nemen al die sites (Engels en Nederlands) info van elkaar over zonder te checken. In een boek uit 1990 zou staan dat ze B12 bevatten, maar dat kan natuurlijk net zo goed een typefout zijn of het gevolg van een besmet pipetje.
NutritionData zegt dat er geen B12 in zit: http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1926/2
Ik heb geen betrouwbare bron gevonden waaruit zou blijken dat het daadwerkelijk B12 bevat, dus ik zou het niet riskeren om ze als enige bron te gebruiken. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid dat ze, net als bepaalde algen, analogen van B12 bevatten, waardoor je inname van B12 juist nog verder omhoog moet.
Ik kwam wel een artikel tegen waarin staat dat ze erg makkelijk te telen zijn, en aangezien ik ze lekker maar duur vind, ga ik dat dit jaar eens proberen :D. http://homegrown-revolution.co.uk/dessert-fruit/growing-eating-inca-berries/
LL de Ling:
Bedankt voor je antwoord.
bambi:
Het staat vast ergens op de voorafgaande 44 pagina's, maar hoe lang duurt herstel van een ontdekt B12 tekort? Een collega is al maanden weg, duurt dat nog maanden? Of is ze dan eigenlijk overspannen ofzo? Ze reageert niet op mail, dus ik twijfel waat ik nu op moet rekenen voor volgend schooljaar.
Hizikigrrrl:
Dat zal liggen aan hoe groot het tekort was en hoe groot de schade? In ernstige gevallen zal het inderdaad lang kunnen duren.
Anders bel je haar even, misschien heeft ze je mail niet eens ontvangen.
bambi:
Mijn voorzitter zal langs gaan denk ik. Ik was vooral benieuwd, of het B12-tekort was of dat er wellicht meer moet spelen. Ik heb dus wel gewaarschuwd, om niet al taakuren naar haar te schuiven, als niet duidelijk is wanneer ze beter wordt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie