Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vragen over vitamine B12
Bast:
Ter aanvulling: je kan inderdaad wat overspannen en/of andere psychische klachten bij een B12 tekort hebben ja.
Eelco:
Kristof en ik zijn geen veganisten, maar we gebruiken redelijk weinig zuivel en eieren. In een maand gebruiken we misschien zes eieren en een pak melk (meestal voor een bechamelsaus, aardappelpuree oid). De meeste zuivel krijgen we binnen via kaas, en ik schat dat we daarvan ca. 200 gram per persoon per week gebruiken. Yoghurt gebruiken we sporadisch.
Volgens mij is dat te weinig om de aanbevolen hoeveelheden B12 (en D) binnen te krijgen. Klopt dat? Kristof zou best ietsje meer energie mogen hebben, vind ik. Zou het misschien toch een goed idee zijn de zuivelconsumptie iets op te voeren (biologisch natuurlijk)? Ik ben geen fan van voedingssupplementen slikken, dus toch liever via de 'natuurlijke weg'.
Amarillo:
Dat klinkt wel wat krap inderdaad. Het lijkt me geen overbodige luxe om eens zijn (of jullie) vitamine D te laten testen, en dan kun je meteen wat andere vega-risico-waarden meenemen (ijzer, B12). Afhankelijk van de uitslag misschien tijdelijk met wat grover geschut aan de slag, daarna en/of als het meevalt dieet zonodig beetje bijstellen.
Sam:
Lijkt me zeker te weinig B12 Eelco. Ik gebruik ook ongeveer zo iets aan zuivel/eieren en slik (niet braaf elke dag maar wel regelmatig) B12 bij. Je hebt 2,8 microgram per dag nodig en ik denk dat jullie nog niet eens aan de 1 komen, eerder richting 0,5. (edit: even uitgerekend: 1,8 mg per maand aan melk, 1,8 mg per maand aan ei, 16 mg per maand aan kaas, is inderdaad maar 0,5 per dag)
Ik weet van mezelf dat ik er echt in de verste verte niet in de buurt ga komen van wat ik nodig heb, dan moet ik voor mijn doen onaangenaam veel zuivel/eieren gaan gebruiken.
Bast:
Het handigste is wel om het eerst te laten prikken, voor je eventueel aan een supplement begint. Dan heb je een soort ijkpunt en kun je aan het einde van de zomer kijken of de aanpassing van inname niet alleen beter voelt, maar ook terug te zien is in het bloed. Dan kun je mischien ook wat beter inschatten hoeveel je nodig hebt.
Indien er meer klachten zijn dan alleen een beetje moe, dan is prikken voor het slikken echt het slimste en niet alleen de B12 dan.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie