Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vakantietijd: ik dump mijn dieren tijd!

(1/9) > >>

Toby:
Veel mensen gaan op vakantie en veel huisdieren worden gedumpt in de natuur, naar het asiel gebracht of ergens dood gevonden. Ja, "ze" moeten nodig op vakantie en een goede opvang voor hun huisdieren zoeken is voor veel mensen te veel gevraagd. Dat mag namelijk geen geld kosten en een hond aan een boom binden kost niets. Na de vakantie wordt weer een nieuw huisdier aangeschaft.

Vandaag werd hier een konijn gebracht ( een klein bruin/wit angorakonijn) dat mensen hadden gevonden. Het diertje heeft diarree, snot, vacht zit onder de klitten en het heeft wondjes op zijn koppetje en zijn lijfje. Ik heb in 4 jaar tijd tevens 4 gedumpte honden gevonden. Eentje ervan kwam zelfs uit het asiel ( die stommerikken waren vergeten dat dat diertje gechipt was) en werd voor een tweede keer gedumpt! Vorig jaar nog 53 cavia's opgevangen ivm  "plotselinge allergie". In de supermarkt (een aantal dagen geleden) een kaartje met GRATIS af te halen siamees met kittens ( wegens allergie)??!!

Vakantietijd voor mensen, meestal geen plezierige tijd voor dieren.

willem1940:
Tegen achterlijkheid is weinig te ondernemen. Idioot toch om aan huisdieren te beginnen als je er niet blijvend voor wilt/kunt zorgen?

Helena:

--- Citaat van: Toby op 16 juni 2003, 20:05:24 ---Vorig jaar nog 53 cavia's opgevangen ivm  "plotselinge allergie". In de supermarkt (een aantal dagen geleden) een kaartje met GRATIS af te halen siamees met kittens ( wegens allergie)??!!

--- Einde van citaat ---

Ik geef toe dat de meeste allergie-verhaaltjes échte smoezen zijn om van je huisdier af te komen, maar toch gebeurt het ook echt.
Toen mijn zoon met alle geweld een klein ratje wilde hebben, heb ik daar uiteindelijk aan toegegeven, niet wetende wat mij te wachten stond. Al na een aantal dagen begon ik vol te lopen, snotteren, niezen, jeuk- en traanogen. Ik legde echter geen verband met de rat. Toen ik een aantal weken later 's nachts wakker werd omdat ik geen lucht meer kreeg, en zich dat dagelijks ging herhalen (zo'n 2 aanvallen per dag), bleek dat ik astma had. Ondertussen wel het verband gelegd tussen de rat en de allergie.
We hebben de rat toch gehouden, maar helaas voor mijn kind mocht het beestje niet meer beneden komen. De klachten verdwenen nadat de rat was overleden (ouderdom).
Dus helaas, soms is de genoemde allergie wel écht!!

Toby:
Uiteraard zijn er mensen die een echte allergie hebben. Gelukkig ben jij een persoon die niet gelijk het ratje de deur uitgooide maar een tussenoplossing zocht en dat siert je.

Willem 1940: er is van alles te ondernemen om het nemen van huisdieren te ontmoedigen. Te beginnen met de verkoop van dieren aan banden te leggen. In België bestaat er sinds kort een positieve en een negatieve lijst van te houden huisdieren. Dat is al een goed begin en daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen. Helaas kunnen mensen wel een ontheffing aanvragen voor bepaalde diersoorten.

Mensen die dieren verwaarlozen/mishandelen/dumpen zouden nooit meer dieren mogen houden. Als dat bekend is op een zgn. blacklist plaatsen en regelmatig controleren ( AID of dierenbescherming).

Beginnen met voorlichting op scholen over het houden van dieren en wat daarbij komt kijken.

bart:
Ik heb mij er regelmatig over verbaasd dat je in Nederland geen auto mag rijden zonder vergunning, geen schuurtje in je eigen achtertuin mag bouwen zonder vergunnning, geen kraanwater in een emmertje mag doen en in de sloot gieten zonder vergunning...