Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Terreur van dierenvrienden
J@n:
--- Citaat van: Toby op 26 juli 2003, 15:54:26 ---Nu lopen er wel heel veel dingen door elkaar in deze draad: kraken, brandstichting, moord, ALF, LPF, Groen Links. Beetje vermoeiend en verwarrend wordt het zo.
--- Einde van citaat ---
Inderdaad, gaarne on topic blijven: de terreur van dierenvrienden en de gevolgen daarvan, daar hebben we het hier over. Ik vind dat brandbommen- en intimidatie-campagnes totaal verkeerd uitpakken. Heb ik altijd al gevonden en ik word in die mening steeds meer gesterkt.
Ik heb hier al eerder gemeld dat er in de afgelopen anderhalf jaar in de media nog nauwelijks positieve aandacht voor vegetarisme is. Het krantje van de Spar en de Allerhande, dat is alles wat me zo te binnen schiet. Rechtstreeks gevolg van Volkert c.s.
En ik wil het ook nog even persoonlijk maken: dat er zo'n boek van die Peter Siebelt verschijnt en dat gematigde vegetariërs als Bert Stoop en ondergetekende daarin neergezet worden als schakels in een terroristische netwerk, is een rechtstreeks gevolg van acties van Volkert en z'n brandstichtende vrienden. Ik wil er maar niet aan denken wat de gevolgen zijn als extremistische Pim-fans aan de hand van dat boek hun versie van "directe actie" gaan uitvoeren. Maar daar voelen onze dierenbevrijdende vrienden waarschijnlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor. Nou, fijn, ze worden hartelijk bedankt!
Geweitje:
De gevolgen zijn op den duur dat alle dierenbeschermers worden gezien als een potentieel gevaar voor de openbare orde en veiligheid en dat het onderwerp dierenwelzijn taboo wordt. Willen wij dat: NEE!
In plaats van ons hier te beklagen en ons onjuist bejegend te voelen, dienen we iets te ondernemen. Daarom heb ik ook in de topic over Peter Siebelt gevraagd naar ideeen over hoe we een tegengeluid kunnen geven (met de pen als zwaard). Maar daar werd vooral gelaten op gereageerd want "we zijn het al vele jaren gewend". Reacties van organisaties als 'we distantieren ons volledig van iedere vorm van geweld' voldoen gewoonweg niet. We moeten misschien proberen die hele hetze tegen dierenrechtenactivisme belachelijk te maken in ingezonden brieven naar kranten e.d. We moeten er voor zorgen dat niet een zogenaamde woordvoerder van de ALF op TV komt die het dierenwelzijnsonderwerp voor Jan Doorsnee onaantrekkelijk maakt. Er moet voor het grote publiek een aansprekend iemand opstaan en gaan zitten namens vreedzame dierenrechtenactivisten in programma's als Netwerk.
Toby:
*Jort Kelder? Die sympathiseert ( net als ik) met sommige ALF acties. :)
Voor de moord op Fortuyn was het ALF (wereldwijd) ook al (ongeveer 20 jaar) met soortgelijke acties actief. Brandstichting hoorde daar toen ook al bij ( zij het minder frequent) daar is dus niets in veranderd, zij het aantal brandstichtingen wel is toegenomen in Nederland. Volkert v d G heeft er voor gezorgd dat dingen gepolariseerd werden en dat is hem te verwijten.
Maar er is wel een groot verschil tussen een politieke moord en economische sabotage. En het doorsnee publiek kan best goed een aantal dingen gescheiden zien. Dat weet/merk ik uit ervaring omdat ik regelmatig legale (zij het soms burgerlijke ongehoorzaamheids) -acties doe voor dierenrechten. Er zijn ook nog genoeg mensen die door die "hetze" heen kunnen prikken en niet alles over één kam scheren. Groenfronters bijv. die krijgen ook steun en sympathie van "Jan Doorsnee" mensen die hen bijv. thee en koffie komen brengen.
Intimidatieacties, gijzelingen en soortgelijke acties worden (voor mij) niet onder ALF activiteiten geschaard en daar sta ik ook niet achter. Een ALF woordvoerder is er in Nederland al geruime tijd, ook voor het Volkerttijdperk.
* Daarmee reageerde ik op Lovelocker die Jort Kelder voorstelde maar die nu blijkbaar al weer gewist is als onze leider :-\ ;)
Fabian:
ik ben ook geen voorstander van dit soort acties omdat het averechts werkt. En wie weet wat voor onbedoelde gevolgen zoiets heeft.
Maar ik vind het ook nafrant om het als terrorisch te bestempelen en dan maar even vergeten waarom het wordt gedaan. Per slot van rekening vind ik zo'n brandstichting in geen verhouding staan tot wat er jaarlijks in Nederland aan kippenleed plaatsvindt.
Lovelocker:
Uh, sorry, het werd weer zo'n onoverzichtelijk berichtje. Ik zit zijn e-adres te verzinnen...totnutoe niet gelukt redactie.sites@quotemedia.nl lijkt me tot nu toe in ieder geval een ingang.
Wat ik trouwens tegengekomen ben.......weer vreselijk offtopic, maar echt erg ;)
www.vipspotting.nl
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie