Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Elke dag een vleesvervanger?

<< < (11/16) > >>

Danielle:

--- Citaat van: Lovel¤cker op 10 november 2004, 20:15:52 ---Maakte toen regelmatig zelf "burgers": op basis van o.a. brood,ei, noten, rijst...ik ben het een beetje kwijt geraakt.

--- Einde van citaat ---
Heb nou net in een la een zak droge bruine linzen gevonden. Iemand een idee hoe hier 'burgers' van te maken?

willem:
Ik heb mij al jaren lang ge-ergerd aan het woord "vleesvervanger". Plantaardige eiwitten zijn voedzaam, licht verteerbaar en goed te combineren. Toen ik 35 jaar geleden besloot vegetarisch te gaan eten waren er in de supermarkt geen plantaardige eiwitproducten te koop. Lezend in een schitterend boek met vele vegetarische recepten kwam ook een beschrijving tegen over eiwitten binnen een volwaardige voedingsleer. Peulvruchten missen een stukje aminozuur tegenover graan dat een ander stukje mist. (eiwitten zijn samenstellingen van aminozuren.) Maar het verwonderlijke van de natuur is dat wat er mist in graan wel zit in peulvruchten en andersom. Snert met roggebrood dus, of macaroni met bruine bonen, of brood met linzenpaté. Alleen vitamine B12 zit niet in plantaardige producten, maar met 1 ei en 2 zuivelproducten per dag heb je al genoeg. Vleesvervangers zijn dus niet echt nodig.

willem:

--- Citaat ---Heb nou net in een la een zak droge bruine linzen gevonden. Iemand een idee hoe hier 'burgers' van te maken?
--- Einde van citaat ---

Linzen weken, mengen met kruiden, havermout, ei, misschien kaas. Goed mengen. Evt. in paneermeel rollen. Kruiden (cajunkruiden doen het goed, sojasaus, knoflook, en nootmuskaat)

willem:

--- Citaat van: Anonymous op 17 november 2001, 12:30:00 ---Ook B12 hoeft geen probleem te zijn.  Roer bv. elke dag een Theelepel marmite door de soep en je bent er al.
<BR>

--- Einde van citaat ---
Marmite bevat geen microgram B12. Daag nooit een tekort van B12 uit. Of via voeding en passant met ei en zuivel, of voor veganisten via pillen. In psychiatrische inrichtingen is inenten met B12 bij accute opnames vaak het eerste wat ze doen. Nog een voorbeeld: Hitler (ja, ja dezelfde) had op het laatst verschijnselen die sterk wezen op grote tekorten van B12. Kijk naar de grandioze vertolking in de film Der Untergang. Trillende ledematen, vertrokken mond, in elkaar gedoken lopen,  om over de wartaal maar niet te praten.

J@n:

--- Citaat van: willemk49 op 28 december 2004, 20:46:45 ---Snert met roggebrood dus, of macaroni met bruine bonen, of brood met linzenpaté.

--- Einde van citaat ---

Ja, dat is een theorie die in de jaren zeventig is gelanceerd en die inmiddels al wel een tijdje achterhaald is. Dat eiwitten combineren is een hoop gedoe en het is nergens voor nodig.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie