Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Aquariumliefhebbers hier?

<< < (21/81) > >>

Fabian:
dingen zijn soms makkelijker te zeggen met moeilijke woorden ;) maar goed:

Als men mij nooit had geleerd wat vrijheid is (vrijheid is abstract, je kunt het niet met de zintuigen waarnemen, het bestaat alleen binnen het verstand van mensen) dan had men een grote muur om de stad Groningen kunnen bouwen en ik zou desondanks een geweldig leven hebben. Echter, vrijheid betekent voor ons Westerlingen gaan en staan waar je wilt op deze aardbol. Puur omdat wij het besef hebben van rechten en vrijheid (recht op vrijheid) betekent een inperking van de vrijheid om alleen in Groningen rond te mogen huppelen een flinke impact op mijn welzijn.

EDIT: wat ik zeg is trouwens niet helemaal waar. Het heeft natuurlijk ook te maken met wat je gewend bent. Ook het feit dat ik geleerd heb dat ik op andere plaatsen kan zijn en daar plezier kan hebben speelt een rol in de aantasting van welzijn. Een dier kan dat ook hebben. Een kat die buitenleven gewend is en die vanaf een bepaalde dag binnen wordt gehouden zal ook daardoor in zijn welzijn sterker worden aangetast dan een kat die een binnenlevengewend is.

Tamara:
Wij hebben twee Papegaaien thuis, een grijze roodstaart(Koko) en een kaketoe(Japie)
We hebben ze al van kleins af aan.
Toen we ze net hadden waren we nog geen vergetaiƫr.
Nu hebben we er spijt van dat we ze ooit genomen hebben.
Niet dat ze niet lief zijn of zo, maar ze zitten nu wel levenslang gevangen en plukken zich bijna helemaal kaal.
Dat is het gevolg van langdurig opgesloten zitten, ze komen er bijna nooit meer uit en ze krijgen weinig aandacht.
Japie had mij ooit eens stevig in mijn vinger gebeten, tot bloedens toe(3X)
Sindsdien durf ik hem niet meer uit de kooi te halen.
Zielig eigenlijk, want hij komt er bijna niet meer uit zo.

Wel verwen ik ze regelmatig.
Ieder avond bij het warme eten krijgen ze wat rijst of aardappels van mij, ze krijgen ook patat en chips, sojavla etcetera.
Ook oliebollen met oud en nieuw.

Als ik de kans kreeg om Japie terug te brengen naar Australiƫ en Koko naar de Congo, dan zou ik daar geen moment over twijfelen.
Het doet mij verdriet om ze zo te zien. :-[
Japie ziet eruit als een Kip van de Legbatterij allen zijn hanekammetje staat nog wel rechtoomhoog, zielig toch?????? :(

Ons gezin heeft daarom besloten om nooit weer een dier te nemen die zijn levenlang in een kooitje zit.

Zij horen in het wild thuis, en niet in de gevangenis

nicky_too:
Waarom probeer je ze dan niet te herplaatsen naar een thuis waar ze wel tijd hebben voor die twee?

Tamara:
Ik begrijp wat je bedoeld.
Maar op de een of andere manier voelt dat als een vorm van verraad.
Papegaaien schijnen het verstand te hebben van een kind van vier.
Ik zie ze al wegbrengen, hoe zou dat voelen?

Ik en mijn vader zullen ze erg missen.

Jaren voor ze zorgen en ze dan ineens wegdoen, dat voelt niet goed.

Bovendien zijn we bang dat als we ze weg doen dat ze mischien wat overkomt.

En wie zijn schuld is dat dan?

Ik weet het, het gaat om hun leven, niet om die van ons maar zoiets doe je echt niet zomaar na elf jaar :(

Anya:

--- Citaat van: Dr@gonfly op 22 juni 2004, 18:33:16 --- Nee dat waren katten die het echt nodig hadden. Honden niet.
--- Einde van citaat ---

In principe niet nee, op voorwaarde dat je ze zo opvoedt (niet: heropvoedt). Dierenartsen raden af een hond die bv. bij zijn vorige eigenaar vlees kreeg, dat opeens niet meer te geven; er is dan een erg grote kans op vitaminetekorten e.d. Moeilijk dus: een pup kan je nog vegetarisch opvoeden, maar het is diervriendelijker om een hond uit het asiel op te vangen, en die zullen meestal vlees nodig hebben. Je kan natuurlijk wel 2 van de 3 maaltijden vegetarisch geven, bv.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie