Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Aquariumliefhebbers hier?
Lovelocker:
Ik heb gisteren 5 Odessa-barbelen gekocht: 3 vrouwen, 2 mannen. De mannen zijn mooier (uiteraard ;), maar de 3de vrouw moet de vrede helpen bewaken.
Het zijn leuke, actieve visjes. L.A.T.: in schoolverband of even niet. Ze zijn oersterk en het water hoeft niet zo warm. Ik houd bewust de temperatuur laag i.v.m. energiebelasting en kies daarop de visjes. Behalve de olijke 5 heb ik momenteel 8 zebradanio's en 6 pantsermeervallen in 2 soorten. 1 eenzame mannetjesgup. Besloten die geen gezelschap te geven. Is geen punt: een guppie in z'n uppie, voor zover ik weet.
Ik heb ook Javamos gekocht. Dit is uitstekende bescherming voor jonge visjes. De zebradanio's zijn vaak aan het flirten... Voor Javamos is de bak aan de koude kant, maar een woekeraar...ik reken er op dat het watermos zich toch weet te handhaven.
Walhalla:
Leuk! Wij hebben een 200 x 60 x 60 cm visglas. Hierin maanvissen, gourami's, bijlzalmpjes, adolfjes (die beestjes die op de grond wonen en een snor hebben), een stoere algeneter, twee garnalen, neon-tetra's en wat slakjes.
Mensen vragen zich af of het niet vreselijk veel werk is, zo'n grote bak, maar het is juist veel minder werk dan een kleine bak.
Een kom met een goudvis is echt best sneu, helaas weten veel mensen dit niet. Een goudvis kan tientallen jaren oud worden en tientallen centimeters groot. Maar door de slechte toevoegingen in kraanwater gaan ze dood als je het water te vaak vervangt. Als je het te weinig vervangt in zo'n kleine kom gaan ze weer dood omdat ze in hun eigen poep zwemmen...
Lovelocker:
Vertel mij wat...het zou verboden moeten zijn vissen in een kom te houden. Een dierenwinkel hier in het dorp heeft ze een tijdje om die reden niet verkocht, maar de klanten....die bleven erom vragen en hij is gezwicht.
Wat ook erg is: hups een koudbloedige van het ene water in het andere water bij verschonen. Water met een inmiddels andere samenstelling en de temperatuur wordt even met de hand gevoeld(als ze geluk hebben).
Afijn...het zou mij niet verbazen als het uit de kom hupsen een vorm van zelfdoding is.
Het is als met een aquarium als met een vijver: hoe groter, hoe eenvoudiger. Cruciaal is ook het aantal vissen uiteraard en hoeveel die eten en poepen. Ik had eerst sluiergoudvissen in de bak, maar dat zijn enorme poepers. Ik heb ze toen in de zomer in de vijver gedaan. Inmiddels zijn ze verdwenen, nooit een dood gevonden, dus waarschijnlijk de natuurlijke weg, reiger of anders. Ik heb dan geen last van mijn geweten, even nog een mooie tijd gehad in riante omgeving. Ik maak helaas ook mijn fouten... Echt rampzalig was een zoetwaterkreeftje dat vriendelijk zou zijn t.a.v. de visjes. Ik heb er af en toe een nachtmerrie van gehad. Het beestje vermeerderde zich explosief en vrat uiteindelijk alles. Ook in die vijver geeindigd.
Overigens is snorremans waarschijnlijk zo'n pantsermeervalletje, Corydoras...diverse soorten. Als je een beschrijving hebt van het uiterlijk weet ik de achternaam waarschijnlijk ook te vinden.
Gezellige beestjes!
De Odessabarbelen en de zebradanio's trekken af en toe gezamenlijk op en spelen met elkaar, heel levendig. Onverwacht, maar er is verwantschap, dus ook niet zo vreemd.
Ik heb niet het gevoel dat ik mij moet verantwoorden voor het Jack Londonverbond. Het gaat nu goed, er is evenwicht: de visjes hebben wat aan elkaar of zitten elkaar in ieder geval niet dwars. Aan o.a. dat flirten en spelen meen ik te zien dat de diertjes in hun element zijn.
Walhalla:
@ Lovelocker, visjes kunnen zich wel heel goed verstoppen hoor, kans is ook groot dat je ze van de zomer opeens weer treft.... Zo hebben wij twee garnalen in de bak die we gemiddeld eens in een half jaar zien... echt een raadsel waar ze zitten als we ze niet zien, zo heel groot is die bak zeker ook weer niet!
Oh ja, het zijn corydoras adolfi, zoals deze. Die van ons hebben we sinds zes jaar.
http://www.aqua-global.de/Bilder/corydoras_panda.jpg
Probeer wel aan alle mensen te vertellen hoe oud en hoe groot goudvissen kunnen worden als mensen weer eens mopperen over dat het beestje van dochter- of zoontjelief al na twee maanden het leven liet, mensen kijken je dan echt zo aan van ??? ::)
Edit: gerommel met plaatjes
Lovelocker:
Proberen mensen een kom uit het hoofd te praten is al uiterst lastig. Mensen nemen het gewoon niet van je aan.
Het zou verplicht moeten zijn om als je dieren verkoopt er een gebruiksaanwijzing bij te geven. Het is eigenlijk van de gekke dat je dat bij tal van apparaten krijgt, maar dieren worden aan iedereen overgelaten.
Alhoewel ik bij dat kreeftje een soort van beschrijving kreeg en ook nog een mondeling gevraagd of het diertje echt wel kon bij vissen...maar de info bleek niet te kloppen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie