Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Aquariumliefhebbers hier?
Sam:
Vandaag een aquarium van een meter gekocht en ingericht. Geen achterwand en geen voedingsbodem, wel grind waar de planten ook in kunnen wortelen. Twee varentjes gekocht die volgens de aquariumwinkel niet door goudvissen gelust worden, daarnaast drie bossen gemengde plantjes. Aquasafe toegevoegd om snel een betere kwaliteit water te krijgen. De bak kan nu het hele weekend rusten. De vissen verhuis ik maandag naar mijn nieuwe kantoor, ik kijk even wat de waterkwaliteit dan is en dan kijjk ik wanneer ze in hun nieuwe bak mogen. Ik gebruik al het water uit het oude aquarium opnieuw in de nieuwe bak, dus de waterkwaliteit zal hopelijk snel goed genoeg zijn. Een helemaal nieuwe bak moet 2 weken staan, maar als 1/3 van het water uit het oude aquarium komt zal dat toch wel sneller kunnen?
Laurie:
--- Citaat van: Sam op 09 maart 2007, 15:32:21 ---Vandaag een aquarium van een meter gekocht en ingericht.
--- Einde van citaat ---
:D Leuk!
Ik heb eigenlijk nooit twee weken gewacht, ik geloof drie dagen. J. heeft een groot aquarium en die heeft hij de eerste keer wel een week laten staan voor er weer vissen in kwamen(aquarium zelf niet nieuw maar afgezien van wat slakken en planten e.d wel) en dat is qua waterkwailiteit en vissen goed gegaan. Hij had eerst een filter met turf en ook een voedingsbodem met turf en dat gaf de eerste paar dagen zoveel rotzooi in het water dat je toch geen vissen had kunnen zien. ;D Maar een echt antwoord heb ik dus niet. ::)
Sam:
Vandaag de vissen opgehaald van de oude locatie. Ze zitten nu in een grote plastic bak. Ieder uur krijgen ze wat nieuw water erbij zodat ze kunnen wennen aan het andere water. Ik heb 40 liter oud water meegenomen voor in de nieuwe bak. Heb het water getest van beide bakken, de waarden zijn allebei goed maar nog niet hetzelfde, er zitten meer stoffen in de oude bak (logisch). Om een uurtje of drie ga ik ze over zetten, dan kan ik nog even een uur of vier kijken hoe het gaat in de nieuwe bak.
Sam:
De laatste uren steeds water overgeschept van de ene bak in de andere, ze zitten nu in de nieuwe bak en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin :D
fem fatale:
Na jarenlang een stabiel aquarium gehad te hebben is vannacht opeens alles overleden.
Gisteren rook het aquarium een beetje anders dan normaal (normaal ruikt het naar de mangrove-kas van Burger's zoo, gisteren rook het wat zuriger) maar niet heel ziek ofzo, dus ik nam aan dat het opgelost zou worden door de pomp wat langer te laten draaien.
Duidelijk niet dus.
Maar het is onduidelijk wat er nou precies gebeurd is, de garnalen zijn roze geworden, dus een defect verwarmingselement lijkt ook mogelijk te zijn. Maar nu vraag ik me af wat ik moet doen. Het water moet weggegooid, dat is wel duidelijk, maar kan ik de planten bewaren? En de steentjes?
En de steentjes kan ik wel uitkoken, dat zou een hoop moeten doden, maar de planten kan ik moeilijk gaan koken.
Of moet ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en alles weggooien. En hoe lang zou ik mijn bak helemaal leeg moeten houden voordat ik er weer voorzichtig water en plantjes in kan doen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie