Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Aquariumliefhebbers hier?

<< < (79/81) > >>

Laurie:

--- Citaat van: Sam op 27 augustus 2008, 18:07:29 ---Heb inmiddels contact met een meneer van marktplaats die in hetzelfde schuitje zit als ik: had  twee goudvissen, heeft er nog 1 over en wil die graag bij een vriendje plaatsen, wil er ook geen goudvis bij kopen maar vindt een goudvis alleen ook zielig. Ik kan hem morgen al ophalen!

--- Einde van citaat ---
Wat fijn!  :D
De collega die de goudvissen en koi's heeft overgenomen houdt me op de hoogte: de goudvissen zijn inmiddels al goed gewend en zijn nieuwsgierig. De koi's zijn wat aarzelender maar zwemmen inmiddels ook aardig met de goudvissen mee. Ik ga binnenkort nog een keer kijken hoe ze het maken.

Lovelocker:
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je een goudvis alleen niet zielig hoeft te vinden... Dat is anders met mijn overgebleven visjes.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten het aquarium op te doeken. Ik moet anders sowieso een flinke investering doen: pomp en filter werken niet naar wens, er moet een nieuwe TL in en het aquarium zelf is oud. Enkele visjes heb ik al onder kunnen brengen, maar nu zit ik nog met 4 Odessabarbelen(2 man, 2 vrouw) en 4 zebradanio's. Denk dat ze alle redelijk op leeftijd zijn.
De zebradanio's willen beslist vrij veel zwemruimte en elkaars gezelschap. Ze zijn nogal speels en vrij druk.
De Odessabarbelen zijn scholenvisjes. Voor het goede zou er denk ik weer een vrouwtje bij moeten. Er is er inmiddels een weggevallen. Ze zouden volgens de literatuur niet samen kunnen met vissen met grote staarten/vinnen, zeg maar "sluiers, waaiers e.d."
Iemand belangstelling. Ze komen brengen is geen punt. Het alternatief is dat ik ze laat uitsterven. Maar ja, scholenvisjes, dus niet ideaal.
Aquarium vraagt toch redelijk wat tijd, wil je het goed doen en in het voorjaar en de zomer heb ik heel weinig tijd. Dan ook geen zin in een klusje als de ramen vrijmaken van alg.

Ik mis trouwens nog steeds een kat...blijf ik missen. Verstandig wezen!

Laurie:
Vanwege onze verhuizing hebben wij ook ons aquarium leeg gehaald: de vissen zijn naar een aquariumwinkel gegaan waarvan we zeker (denken te) weten dat ze na een periode van quarantaine weer bij de andere vissen voor de verkoop komen te zitten. Ken je niet zo'n winkel?
Ik vind het nog steeds jammer dat we geen vissen meer hebben en dat we de paar die we hadden moesten wegbrengen, maar in ons nieuwe huis hebben we houten vloeren en te weinig ruimte voor een aquarium van redelijke afmetingen.

Sam:

--- Citaat van: Lovelocker op 16 oktober 2008, 15:43:43 ---Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je een goudvis alleen niet zielig hoeft te vinden... Dat is anders met mijn overgebleven visjes.

--- Einde van citaat ---
Goudvissen zijn ook scholenvissen, die zijn in hun eentje net zo ongelukkig als andere scholenvissen. Lastig dilemma hoor, als je je aquarium op wilt doeken. Heb je al eens op Marktplaats gekeken of er mensen op zoek zijn naar jouw soort visjes? Je ziet snel genoeg of het serieuze aquarium liefhebbers zijn, je wilt ze natuurlijk niet kwijt aan mensen die het "wel lollig" lijkt om eens een paar vissen te hebben.

Ik vind een aquarium trouwens helemaal niet veel werk, het kost me een half uurtje in de 3 weken ongeveer? Ik heb wel een bak van een meter, dus die heeft minder onderhoud nodig dan een kleine. Hoe lang ben jij er mee bezig?

Lovelocker:
Die flinke investering die ik anders zal moeten doen, speelt een grote rol. Maar het is vooral het voortdurend schoon moeten maken van de ruiten die met algen bedekt raken. Tja, 10 minuten werk zo ongeveer en dan wekelijks. Het is niet veel...maar toch.
Het is eigenlijk net als met de moestuin die na aanvankelijk groot plezier veranderde in een moet-tuin. In het voorjaar en de zomer heb ik vaak lange werkweken, gevoegd bij de reistijd, houd ik dan vrij weinig tijd over die besteed kan worden aan honderd en een mensen, interesses en hobbies. Nu kun je een boek oppakken en wegleggen, maar een aquarium MOET onderhouden worden. Het komend voorjaar heb ik helemaal weinig tijd met twee lesavonden erbij plus redelijk veel huiswerk.
Ik kom uit een situatie met heel veel vrije tijd, naar in grote periodes weinig daarvan. Het is wennen... Eerst ging de moestuin weg, toen gaf ik het DVDverhuur-abonnement er aan en nu het aquarium. Ik wil zo min mogelijk het gevoel hebben dat ik continue van alles moet... Ik ben het type mens dat (ook) op gezette tijden moet kunnen nietsen en tutten, anders voel ik mij niet senang.

Het goede nieuws: ik heb iemand gevonden voor de visjes! Ook het duidelijk hoogbejaarde vissen, maar nog niet de dagen zat, mag mee! Een goed adres, groot dierenliefhebster.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie