Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Aquariumliefhebbers hier?
Poek:
Maar wat is vrijheid? Niemand is echt vrij. Je moet eten, slapen, overleven, dat beperkt je al erg. Je mag een heleboel dingen niet en je moet een boel wel. Dat geldt voor mensen, maar ook voor dieren, want daar mag je bepaalde dingen ook niet doen op straffe van opgegeten worden, moet je bepaalde dingen doen, als je geen honger wilt lijden. Sowieso is overleven voor vrijwel alle wezens belangrijker dan vrijheid. En daarvoor is een dier heus niet altijd het beste af in de vrije natuur.
Je kan dat ook bij mensen zien: in westerse landen is democratie erg belangrijk, als een soort van vrijheid. In Rusland en Irak is geen (echte) democratie. Maar als je mensen vraagt wat voor verandering ze willen zien, zal dat niet hoog op hun prioriteitenlijstje staan. Ik denk dat dat voor veel dieren ook geldt.
Draek:
--- Citaat van: £åßîåñ op 22 juni 2004, 01:52:01 ---Helemaal waar. Maar het feit dat jij leeft betekent al dat je vrijheid van anderen inperkt. Dat jij in een leuk huis woont betekent dat daar ooit natuurgebied voor is weggenomen, etc. You get the idea.
--- Einde van citaat ---
Tuurlijk, maar betekent dat dat je de dan maar oppermachtig moet voortdoen om andere levens te gebruiken als entertainmentmiddel? Of als product, net als TV, computer oid? Want zo staan dieren wel te boek. Een product van mensen.
--- Citaat ---Ik kan me wel vinden in je standpunt hoor. Ik ben ook aardig 'extreem' als het gaat om vrijheid van dieren. Maar oneindige vrijheid is niet het ultieme goed . Wanneer je bijv. een asieldier in huis neemt ontkom je er niet aan om zijn vrijheid te beperken. Maar van alle alternatieven (in laten slapen, laten zwerven op straat, in het asiel laten) is dit toch wel de beste?
--- Einde van citaat ---
nee, maar ik vind het niet leuk als men dieren in dierenwinkels e.d. gaat kopen terwijl er nog dieren wachten op een betere verblijf. Ik moet accepteren dat er huisdieren zijn, maar dan nog moet het 'foute' niet aan de gang blijven. En wat je goed kan doen is de dieren die er door de mens zijn gekomen een goed plekje te bieden.
Draek:
--- Citaat van: Poek op 22 juni 2004, 01:56:19 ---Maar wat is vrijheid? Niemand is echt vrij. Je moet eten, slapen, overleven, dat beperkt je al erg.
--- Einde van citaat ---
Dat is vrijheid, maar ik ben met je eens dat niemand echt vrij is. Ik voel me dus echt verre van vrij in deze maatschappij. Waar heb ik nog een keuze? Ik moet dit en dat van de overheid...terwijl ik dat helemaal niet wil....
--- Citaat ---Je mag een heleboel dingen niet en je moet een boel wel. Dat geldt voor mensen, maar ook voor dieren, want daar mag je bepaalde dingen ook niet doen op straffe van opgegeten worden, moet je bepaalde dingen doen, als je geen honger wilt lijden. Sowieso is overleven voor vrijwel alle wezens belangrijker dan vrijheid. En daarvoor is een dier heus niet altijd het beste af in de vrije natuur.
--- Einde van citaat ---
De keuze om opgegeten te worden lijkt me een belangrijk teken van vrijheid. (zin klinkt een beetje raar)
Je mag in deze maatschappij veel dingen niet nee en ook weer dingen wel. Waarom zijn die regels er? Vroeg me laatst eigenlijk af waarom er eigenlijk mensenrechten zijn opgesteld?
Kiwi:
--- Citaat van: Tamara op 22 juni 2004, 00:49:06 ---Verder moet ik je vertellen dat ik na de dood van mijn katten nooit meer een vleesetend dier in huis wil hebben.
Ik offer het ene dier niet voor het andere op.
Dat doe ik niet meer.
Ik denk dat ik later een hond neem. maar dat ligt nog zo ver weg, eentje uit het asiel, die ik meer kan bieden dan zijn vorige baasje.
--- Einde van citaat ---
??? ??? Volgens mij eten honden ook vlees hoor
Draek:
--- Citaat van: Kiwi op 22 juni 2004, 07:25:39 ---
--- Citaat van: Tamara op 22 juni 2004, 00:49:06 ---Verder moet ik je vertellen dat ik na de dood van mijn katten nooit meer een vleesetend dier in huis wil hebben.
Ik offer het ene dier niet voor het andere op.
Dat doe ik niet meer.
Ik denk dat ik later een hond neem. maar dat ligt nog zo ver weg, eentje uit het asiel, die ik meer kan bieden dan zijn vorige baasje.
--- Einde van citaat ---
??? ??? Volgens mij eten honden ook vlees hoor!
--- Einde van citaat ---
tenzij je ze geen vlees geeft
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie