Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Slak vervangt proefdieren
Luke_the_Duke:
wat maakt 't uit als ze niets voelen. Martelingen zijn zo verschrikkelijk vanwegen de hevige pijnen die ervan 't gevolg zijn. Bij slakken is dit blijkbaar dus niet 't geval.
guppiebugs:
"wat maakt 't uit als ze niets voelen."
ok, dus als we jou volspuiten met de juiste pijnstillers (morfine heb ik het heel goed zien doen) mogen we doen wat we willen (ook als dat toevallig is: je tot kompost omzetten door fijnmaling omdat je aan mijn sla hebt geknabbeld of een medisch proefje etc)?
Luke_the_Duke:
nee,
ik heb familie/vrienden die erdoor ongelukkig zouden worden
ik zou 't zelf niet leuk vinden dus ook ongelukkig worden (totdat 't spul me geinjecteerd is en het ingewerkt is en ik er dus niets meer bewust van meemaak)
Bij een slak ligt 't allemaal wat anders, en de enige reden bij een slak zou zijn dat ie levend is...
het blijft een moeilijke kwestie, maar stel dat ze de proeven op bacterien zouden doen, is 't dan wél opeens goed? Of op insecten?
Hier moet je dus weer ergens een lijn trekken.
Iknik:
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2004, 18:21:26 ---
--- Citaat van: Luke_the_Duke op 19 januari 2004, 17:56:39 ---het blijft een moeilijke kwestie, maar stel dat ze de proeven op bacterien zouden doen
--- Einde van citaat ---
Ik ben geen bioloog, maar bacteriën zijn geloof ik geen dieren.
Eigenlijk weet ik het wel zeker.
--- Einde van citaat ---
Klopt. Maar da's natuurlijk wel een beetje arbitrair als het gaat om wel of niet proeven doen.
Christiaan:
--- Citaat van: guppiebugs op 15 januari 2004, 15:05:36 ---Ik ben sceptisch omdat het hier geen alternatief voor dierproeven maar slechts een alternatief dier betreft.
--- Einde van citaat ---
Een slak zou wel eens heel goed minder kunnen lijden onder proefnemingen dan een konijn een omdat het een veel minder gecentraliseerd zenuwstelsel heeft.
Pijn kan het wel voelen maar er zijn geen hersenen (hoogstens een zenuwklompje) waar zich het gevoel van lijden in kan ontwikkelen.
Aan de andere kant lijkt neuropsychologisch onderzoek (Damasio) er meer en meer op te wijzen dat bewustzijn (in mensen dan) een functie van het hele lichaam, en niet alleen van de hersenen is. Ook interessant.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie