Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

BoBo's in the Bush

<< < (11/18) > >>

Hizikigrrrl:
Ik gok dat Theo zo druk aan het loeren was naar het 'natuurschoon' dat ie zichzelf in de voet stak  :devil:

Yessica:

--- Citaat van: Poek op 15 maart 2004, 16:02:59 ---Je kunt natuurlijk ook eerst een discussie gaan lezen, voordat je je ermee bemoeit...

--- Einde van citaat ---

:yawnee:

--- Citaat ---Als je dan reageert met  'maar het dier wordt ter vermaak geslacht, niet ter educatie' heb je of niet goed gelezen, of manupileer je.

--- Einde van citaat ---

Of je wíl het verkeerd begrijpen, kan natuurlijk ook.

J@n:
Ook bij de vegetariërsbond zijn ze boos:

--- Citaat ---Subject: PERSBERICHT:  NVB roept omroepen op tot gedragscode voor diergebruik: Bobo's in de bush is barbaars vermaak
Date: Tue, 16 Mar 2004 12:38:50 +0100
From: Info (Ned. Vegetariërsbond) <Info@vegetariers.nl>
To: [hier het hele adressenbestand voor alle geadresseerden zichtbaar...]

PERSBERICHT  
16 maart 2004

NVB roept omroepen op tot gedragscode voor diergebruik

Bobo s in de Bush voorbeeld van barbaars diergebruik

In het Yorin programma Bobo s in the Bush overschrijden de makers en hoofdrolspelers de grenzen van het diergebruik in tv-programma s. Het zelf doden van dieren voor het plezier van een miljoenen publiek is een variatie op de Romeinse spelen ter lust en vermaak. In een samenleving waarin al miljoenen dieren een barbaars leven leiden in de bio-industrie is het voor de lol doden van dieren door bekende Nederlanders niet alleen overbodig, het is ook normloos en decadent. Er dient een gedragscode te komen voor omroepen en programmamakers waarin duidelijk een grens wordt gesteld aan het gebruik van dieren ter vermaak en lering.

In het Yorin programma bobo s in de bush werden in de eerste uitzending op volstrekt ondeskundige wijze vissen gedood. Tevens laten de programmamakers in promo s zien, zij suggereren op zijn minst, dat ook een biggetje door de deelnemers wordt afgemaakt. Dit zou met behulp van een speer zijn gebeurd.

Het is niet de eerste keer dat dieren worden gedood of anderszins misbruikt in tv-programma s. Eerder al werden levende wormen of sprinkhanen gegeten en kreeften levend gekookt. Er lijkt een tendens te zijn in Hilversum om de kijkers te verlustigen, zoals in het oude Rome, met het doden van dieren voor het plezier.

De Nederlandse Vegetariërsbond (NVB) is van oordeel dat het doden van dieren voor consumptie überhaupt een overbodige luxe is, maar vindt het doden van dieren voor de kijkcijfers van een omroep normloos en niet passen in een tijd waarin beleid wordt gemaakt gebaseerd op de eigenwaarde van dieren.

De NVB hoopt dan ook dat de Hilversumse Keizers van de programma-arena s een halt toeroepen aan hun brood- en spelenvermaak en kiezen voor andere alternatieven waarbij het leven van dieren gespaard wordt.

De NVB pleit ook voor meer educatieve programma s waarin onder andere getoond wordt hoe dieren leven in de bio-industrie. Dat zou mensen de ogen doen openen en aanzetten tot een dier- en milieuvriendelijk consumptiepatroon. Ook zou er in plaats van de vele kookprogramma s met vlees en vis een goed kookprogramma moeten komen met uitsluitend vegetarische ingrediënten. In een land waar ruim 700.000 mensen geen vlees eten en miljoenen mensen wekelijks meerdere dagen kiezen voor een vegetarisch alternatief is dat geen overbodige luxe.
--- Einde van citaat ---

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: J@n op 16 maart 2004, 15:36:06 ---To: [hier het hele adressenbestand voor alle geadresseerden zichtbaar...]

--- Einde van citaat ---

O gottegottegot....
Wanneer leren die mailer programma's nou toch eindelijk eens een keer te naggen als je meer dan drie adressen in het TO: veld zet.

Elsbeth:
Goed, ik ben waarschijnlijk de enige die er een andere kijk op heeft? Uitleg: ik kijk afgelopen zaterdag met mijn broertje (13 en dol op vlees) tv. Hij keek inderdaad naar dat voorstukje van Bobo's en kreeg grote ogen toen hij dat geluid hoorde. Hij keek me een beetje bang aan, met zo'n blik van: Leg met uit wat dit is! Ik zo: 'Ja, dat is dus een varken dat geslacht wordt. Naar geluid hé?' Hij geloofde het bijna niet, zo vervelend vond 'ie het. M.a.w. mensen worden dus aan 't denken gezet (hope so).
Trouwens, ik ben wel vóór Barts plan. Kijken hoeveel mensen een kuikentje levend laten...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie