Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
"Maar ik ben geen vegetariër, hoor!"
J@n:
In de zaterdag-editie van NRC-Handelsblad een stuk van schrijver Rudy Kousbroek (lijstduwer van de Partij voor de Dieren bij de Europese verkiezingen) over waarom een dierenpartij zo'n goed idee is. En dan ergens halverwege komt dit:
--- Citaat ---Voor een goed begrip: ik ben geen vegetariër, ik stel dieren niet boven mensen, de discussie gaat niet over een verbod op het doden van kakkerlakken en huisvliegen en ik ben geen lid van de Dierenbescherming.
--- Einde van citaat ---
Waarom, waarom, waaróm moet dat nou weer? Waarom moeten mensen die wat zinnigs willen zeggen over dieren en hun rechten zich op deze manier afzetten tegen vegetariërs? Om even te laten zien dat ze heus wel normale, weldenkende burgers zijn en niet een van die überfanatieke scherpslijpers die het hele idee van dierenrechten gewoon veel te ver doorvoeren? Ik zie dat diverse prominenten doen en het stoort me echt ma-te-loos. Dat mensen wel popiejopie het dierenbelang verkondigen en daar geen of nauwelijks consequenties voor hun eigen gedrag uit trekken, is al een beetje verwonderlijk. Maar je dan ook nog eens gaan profileren door je zo af te zetten tegen mensen die wel de consequenties aanvaarden, is ronduit misselijk. Wat een flauw, kleinzielig, slappelullen alineaatje meneer Kousbroek!
Christiaan:
Dat schreeuwt om een ingezonden brief waarin Kousbroek daarom degelijk wordt afgekamd, Jan!
Sander:
En een CCtje naar Volkert, met daarbij de opmerking dat het allemaal zijn schuld is.
Ambertje:
--- Citaat ---ik stel dieren niet boven mensen
--- Einde van citaat ---
dit vind ik nog het ergste. alsof vegetariërs de dieren bóven mensen zetten. Wij zetten ze gelijk. mens=dier...
:(
bluh
Fabian:
Ik weet niet hoe de rest van het stuk gaat, maar ik snap om deze regel de ophef niet. Kousbroek doet een opsomming waarvan het niet-vegetarier zijn onderdeel is. Het is geen oorzaak-gevolg zin; Hij zegt hier niet: Ik ben vegetarier, en dus ik stel dieren niet boven mensen.
En aangezien sommige mensen geneigd zijn om te denken dat, als je een partij voor dieren wilt oprichten, of dieren rechten wilt toekennen, je dan ook maar vegetarier zou moeten worden kan ik die opmerking best begrijpen. Hij wil volgens mij juist dergelijke vooroordelen uit de weg ruimen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie