Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust

<< < (8/12) > >>

J@n:

--- Citaat van: Dragonfly op 11 april 2004, 12:27:22 ---''We kwamen erachter dat Peta geen juiste informatie over de inhoud van de tentoonstelling had gegeven. We hebben daarop besloten dat de tentoonstelling op deze wijze niet door mocht gaan.''

De reden gaat dan vooral over de onjuiste informatie. Zou men dan volgende keer er wel mogen staan als men de juiste informatie geeft?

--- Einde van citaat ---

Je leest 't niet goed. Het scheelt maar één lettertje, maar dat maakt een wereld van verschil: er staat daarop en niet daarom.

Draek:

--- Citaat van: J@n op 11 april 2004, 19:13:15 ---Je leest 't niet goed. Het scheelt maar één lettertje, maar dat maakt een wereld van verschil: er staat daarop en niet daarom.

--- Einde van citaat ---
Ja, idd, had daarom gelezen.

bart:

--- Citaat ---Glijdende schaal. De holocaust moet je niet ergens mee willen vergelijken, het veroorzaakt ongewenste inflatie van het begrip.

--- Einde van citaat ---

Nou, àls je oprecht dieren moreel gelijk stelt aan mensen - ik heb vele jaren hier op het forum verspild aan stellen dat je dat niet moet doen, maar als iedereen naar mij zou luisteren had ik niets meer om op te kankeren - dan is de vergelijking niet op zijn plaats, omdat een korte euro-razzia van een paar jaar dan in het nièt valt bij de stelselmatige opkweek en uitbuiting van dieren. In die zin is zeker geen sprake van inflatie.

Ook rijst hiermee de vraag waarom elk begrip ter wereld aan waardeverandering onderhevig mag zijn, God, de islam, vegetarisme, seks met dieren en weet ik wat nog meer, behalve de Holocaust. Dat een vette Auschwitz-mop er niet overal even lekker inglijd snap ik ook nog wel. Maar waarom staat het mensen vrij om het sexleven van De Profeet door het slijk te halen, en is het vergelijken van de Holocaust met wat dan ook zo'n taboe?

Dan nog iets: Als je zegt: de holocaust is als de bio-industrie, dan zeg je niet: Joden zijn als varkens. Je zegt: de manieren waarop deze levende wezens verwerkt worden alsof zij minderwaardige, niet tot echt lijden in staat zijnde wezens zijn, vertonen overeenkomsten. Om met de Joodse schrijver Theodor Adorno te spreken: Een holocaust begint als iemand naar wezens in een hok kijkt, en zegt 'het zijn slechts beesten.'

Christiaan:

--- Citaat van: bart op 12 april 2004, 22:37:28 ---Je zegt: de manieren waarop deze levende wezens verwerkt worden alsof zij minderwaardige, niet tot echt lijden in staat zijnde wezens zijn, vertonen overeenkomsten. Om met de Joodse schrijver Theodor Adorno te spreken: Een holocaust begint als iemand naar wezens in een hok kijkt, en zegt 'het zijn slechts beesten.'

--- Einde van citaat ---
Juist. Maar is dat niet al stukken minder schreeuwerig dan "De bio-industrie is de moderne Holocaust"?

Een vergelijking is niet hetzelfde als een gelijkstelling.

Er zijn elementen die anders zijn. Er is nog steeds heel veel leed door de Holocaust en je trapt er gewoon gegarandeerd teveel mensen mee op hun tenen. En voor een stukje retoriek waarmee je een verandering wil bewerkstelligen is dat niet wat je wil bereiken.

Ja: die vergelijking is alleen een middel. Ze is geen waarheid. Voor elke overeenkomst valt een verschil te bedenken.

Het schijnt dat de Holocaust in de hedendaagse cultuur een soort ijkpunt van de moraal geworden is: Het Absolute Kwaad. Het wordt er ook onaantastbaar van, en ik weet niet of dat an sich wel zo goed is. Maar ergens stuit het me toch tegen de borst dat mensen de Holocaust gebruiken als een machtsmiddel. Al is het de staat Israel, maar dat is hier off topic.

Vergeet ook niet dat heel veel mensen wel vinden dat er een verschil is tussen de vernietiging van het Europese jodendom en het voor consumptie fokken van dieren. Ik denk dat ik er in deze omschrijving al twee of drie gevat heb (de Holocaust was de vernietiging van een volk, de bioindustrie gaat niet om het uitroeien van een diersoort, en een essentieel verschil tussen mens en dier, dat, hoe je het ook wendt of keert, nog steeds is waar de meeste mensen in geloven).

J@n:

--- Citaat van: bart op 12 april 2004, 22:37:28 ---Maar waarom staat het mensen vrij om het sexleven van De Profeet door het slijk te halen, en is het vergelijken van de Holocaust met wat dan ook zo'n taboe?
--- Einde van citaat ---

Omdat de tweede wereldoorlog het ijkpunt is voor moreel goed en kwaad en de holocaust het absolute kwaad belichaamt. Dat heeft een mystieke, religieuze status. God kun je ook niet serieus met iets of iemand vergelijken. De Profeet heeft die status in de westerse samenleving niet. Denk dat 't dat is.

--- Citaat ---Dan nog iets: Als je zegt: de holocaust is als de bio-industrie, dan zeg je niet: Joden zijn als varkens. Je zegt: de manieren waarop deze levende wezens verwerkt worden alsof zij minderwaardige, niet tot echt lijden in staat zijnde wezens zijn, vertonen overeenkomsten.
--- Einde van citaat ---

Dat kan wel wezen en je kunt daarmee het gelijk zelfs volkomen aan je kant hebben, maar het is een zinloze exercitie. Mensen zien die overeenkomst niet en willen 'm niet zien, juist omdat de holocaust het Absolute Kwaad belichaamt. Als het ergens mee te vergelijken zou zijn, is het niet meer het Absolute Kwaad. Het enige wat je ermee bereikt als je het toch probeert, is dat mensen "Schande" roepen over de methoden die je gebruikt. Dat zie je nu wel weer gebeuren: niemand praat over de uitwassen van de bio-industrie, niemand heeft het over de frappante overeenkomsten met wat de nazi's deden en niemand zegt: "Verdomd, je hebt gelijk, kom in m'n armen en laat me je zoenen, ik heb m'n laatste aankoop bij de Kiloknaller gedaan." Nou ja, een enkeleing dan misschien.

Je moet het niet met elkaar willen vergelijken. Omwille van het onbegrip niet, uit respect voor de holcaust en z'n slachtoffers niet, maar ook niet voor 'de goede zaak': het geeft een loosers-signaal af. Als je dergelijke vergelijkingen nodig hebt, spreekt je zaak blijkbaar niet voor zich.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie