Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vergelijkt bio-industrie met holocaust
Altruism:
--- Citaat van: Lovelocker op 18 april 2004, 23:43:27 ---In dit geval brengt het zeer waarschijnlijk meer mensen tot het inzicht dat dierenactivisten niet helemaal goed bij hun hoofd zijn dan tot andere inzichten. Het werkt enorm contraproductief. Jammer dat er kennelijk nogal wat mensen zijn die dit maar niet inzien, terwijl het al verschillende keren averechts heeft gewerkt. Ik herinner mij bijv. kort geleden Robert Long nog met zo'n soortgelijke kwestie. Men leert er kennelijk helemaal niets van. Spijtig...
--- Einde van citaat ---
Dat een actie niet effectief is (of zelfs contraproductief blijkt) zegt nog helemaal niets over de geldigheid van het gebruik van vergelijkingen. Ook ik vond de actie weinig tactvol en wist direct dat deze verkeerd zou gaan vallen bij een zeer grote groep personen. Maar over wie zegt dit nu eigenlijk iets? In ieder geval niet alleen over de actievoerder, zoveel lijkt me duidelijk.
Hoe dan ook, PETA had het inderdaad kunnen weten en de actie had naar mijn idee op aanzienlijk meer positieve belangstelling kunnen rekenen wanneer er voor een meer op zichzelf staande, confronterende campagne was gekozen. Alleen het gegeven dat er een klimaat heerst waarin bepaalde vergelijkingen bij voorbaat al niet zouden kunnen vind ik een bijzonder trieste constatering.
Christiaan:
--- Citaat van: Altruism op 19 april 2004, 09:13:37 ---Dat een actie niet effectief is (of zelfs contraproductief blijkt) zegt nog helemaal niets over de geldigheid van het gebruik van vergelijkingen.
--- Einde van citaat ---
Het gaat hier niet om die geldigheid, maar om de effectiviteit.
Bovendien is de geldigheid van deze vergelijking niet vast te stellen, omdat ze niet bestaat. Er kan niet onomstreden gezegd worden dat de vergelijking "waar" of "terecht" is omdat dat van je vooronderstellingen afhangt.
Edit: ik heb bovendien al eerder een paar significante verschillen aangekaart.
En omdat het nou juist die vooronderstellingen zijn die PETA wil aankaarten is het onhandig om daar een vergelijking voor te gebruiken die heel veel mensen tegen de haren in strijkt.
--- Citaat ---Alleen het gegeven dat er een klimaat heerst waarin bepaalde vergelijkingen bij voorbaat al niet zouden kunnen vind ik een bijzonder trieste constatering.
--- Einde van citaat ---
Dit is een opmerking die ik echt nergens op vind slaan.
Altruism:
--- Citaat van: Christiaan op 19 april 2004, 09:20:25 ---
--- Citaat van: Altruism op 19 april 2004, 09:13:37 ---Dat een actie niet effectief is (of zelfs contraproductief blijkt) zegt nog helemaal niets over de geldigheid van het gebruik van vergelijkingen.
--- Einde van citaat ---
Het gaat hier niet om die geldigheid, maar om de effectiviteit.
--- Einde van citaat ---
Op het moment dat jij stelt dat er zogenaamde "regels" zijn (hoewel ik nog steeds niet heb gelezen welke dit dan zijn en waarop ze zijn gebaseerd), gaat het voor mij ook wel degelijk om de geldigheid.
--- Citaat van: Christiaan op 19 april 2004, 09:20:25 ---Bovendien is de geldigheid van deze vergelijking niet vast te stellen, omdat ze niet bestaat. Er kan niet onomstreden gezegd worden dat de vergelijking "waar" of "terecht" is omdat dat van je vooronderstellingen afhangt.
--- Einde van citaat ---
Het gaat mij ook niet over de universele waarheid van deze specifieke vergelijking, daar deze er inderdaad niet is. Mijn punt is dat PETA de mogelijkheid behoud om dergelijke vergelijkingen te gebruiken, dit bedoelde ik met geldigheid (hoewel ik de verwarring wel enigszins kan begrijpen). Er zijn helemaal geen regels die hierin beperkend werken...
--- Citaat van: Christiaan op 19 april 2004, 09:20:25 ---
--- Citaat ---Alleen het gegeven dat er een klimaat heerst waarin bepaalde vergelijkingen bij voorbaat al niet zouden kunnen vind ik een bijzonder trieste constatering.
--- Einde van citaat ---
Dit is een opmerking die ik echt nergens op vind slaan.
--- Einde van citaat ---
Dat kan. Wil je ook nog uitleggen waarom?
proud-veggie:
Ik ben het met Peta eens
Hizikigrrrl:
Kijk, dat is nog eens een constructief antwoord ;).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie