Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Als arts vlees adviseren...
nicky_too:
--- Citaat van: Toeps op 10 mei 2004, 17:01:18 ---Ik zit momenteel in "een leven lang fit" te lezen, en daar staat over b12 en ijzer dat je er absoluut geen vlees voor hoeft te eten. b12 is een vaag verhaal, maar zij waren van mening dat het miniscule beetje dat je nodig hebt ook via bacteriƫn in je mond geproduceerd wordt, of anders krijg je het wel binnen via groenten die in de aarde groeien. Verder heb je een voorraad van drie jaar in je lichaam hoorde ik.
--- Einde van citaat ---
Wat B12 betreft is dat onzin. B12 kun je, voor zover ik weet, niet aanmaken.
En als wat je daar las waar is, had ik nooit en te nimmer een tekort kunnen krijgen, wat ik wel degelijk had.
En een voorraad? Die hoor ik ook voor het eerst. Volgens mijn dokter, mijn vorige dokter en mijn diƫtiste is dat ook onzin. Je schijnt vrij veel B12 tot je te moeten nemen om de dagelijks benodigde hoeveelheid daadwerkelijk te kunnen gebruiken (even uit mijn herinnering, dus ik kan er wat naast zitten).
Als je namelijk een voorraad aan kon leggen hoefde mijn vader niet elke maand (nu iets minder frequent) naar het ziekenhuis voor een B12-injectie.
groeten,
Nicky
Christiaan:
--- Citaat van: nicky_too op 10 mei 2004, 17:11:48 ---Als je namelijk een voorraad aan kon leggen
--- Einde van citaat ---
Een voorraad aan kunnen leggen (wat met B12 niet kan omdat het lichaam niet veel meer dan de benodigde hoeveelheid op kan nemen) is iets anders dan een voorraad hebben, natuurlijk. Het kan makkelijk zo zijn dat mensen in hun jeugd wel een voorraadje aan kunnen leggen en dat het metabolisme in de volwassenheid verandert, ofzo, ik pretendeer geen feiten te geven.
Het duurt namelijk een tijd voordat de gebreksverschijnselen zich openbaren. Dat wijst op een "voorraad".
Ik zou eerder denken dat het lichaam een bepaald normaal peil aan B12 heeft dat door tekort langzaam afneemt en dan op een veel lager niveau dat niet makkelijk meer aangevuld kan worden pas de gebrekssymptomen gaat veroorzaken.
nicky_too:
Volgens mijn vaders dokter is dit niet zo. Mijn vader heeft een beschadigde maagwand, waardoor hij geen B12 op kan nemen. Zijn arts heeft hem uitgebreid uitgelegd hoe het in elkaar zit en hij heeft wat jij hier stelt afgedaan als onzin.
groeten,
Nicky
Christiaan:
In de praktijk komt het toch op hetzelfde neer: uitkijken met B12, supplementeren voordat je last van een tekort krijgt.
Edit: Het is trouwens dat je de groeten doet, anders had ik je toon verkeerd begrepen...
nicky_too:
--- Citaat van: Christiaan op 10 mei 2004, 17:25:39 ---Edit: Het is trouwens dat je de groeten doet, anders had ik je toon verkeerd begrepen...
--- Einde van citaat ---
:O
Als ik boos ben of zo, zet ik er wel een onaardige smiley bij, hoor!
groeten,
Nicky
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie