Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Moestuin
Eelco:
--- Citaat van: RvO op 25 april 2013, 01:11:02 ---Petitie ondertekenen (in het Duits)
--- Einde van citaat ---
Done.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: RvO op 25 april 2013, 01:11:02 --- Dus ieder jaar opnieuw zaad kopen bij Monsanto. Kassa!
Dit kan nu al en het gebeurt ook!
--- Einde van citaat ---
Ik weet dat dit in Amerika al heel lang speelt, maar is Monsanto in Europa ook een grote speler?
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: RvO op 25 april 2013, 01:11:02 ---
Het verhaal waar ik naar verwijs komt er, heel kort samengevat, op neer dat alleen zaden die op een bepaalde EU-lijst staan als voedselgewassen mogen worden verhandeld, geruild en vermeerderd binnen de EU. Op die lijst staat een heel klein aantal rassen. Het vergt een lange en kostbare procedure om een ras op die lijst te krijgen. En wie gaan dus rassen op die lijst krijgen? De grote rijke bedrijven, Monsanto cs! Opnieuw kassa!
Bovendien zullen veel oude gewassen niet aan de criteria van die lijst voldoen. Dat gaat dus geen enkele amateur proberen.
Hoe kun je dat nou bedenken? Algemeen wordt aangenomen dat de lobby van de grote zaadbedrijven dat heeft doorgedrukt bij de Europese politici. En ja, natuurlijk zit Monsanto bij die lobby.
Dit gaat over wetgeving die nog 'in de maak' is.
Als het lukt deze wet er door te krijgen en een beetje te handhaven dan is dit het einde van vele duizenden historische gewassen.
Het voelt alsof je in het Rijksmuseum alleen nog naar de Nachtwacht mag kijken en niet meer naar de rest.....
Petitie ondertekenen (in het Duits)
--- Einde van citaat ---
Wat zijn de argumenten van die bedrijven eigenlijk voor deze wet? De angst dat door steeds meer thuistuinierders de oogst van de echte boer onzuiver qua ras raakt, of angst voor ziektes, of...?
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: RvO op 25 april 2013, 01:11:02 ---
Petitie ondertekenen (in het Duits)
--- Einde van citaat ---
Ook ondertekend en ik heb even je tekst gejat voor bij de link op FB. Thanks;).
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 25 april 2013, 13:36:47 ---Ik weet dat dit in Amerika al heel lang speelt, maar is Monsanto in Europa ook een grote speler?
--- Einde van citaat ---
Ze brengen hier in ieder geval Round Up op de markt. Hoe het met gewassen zit weet ik eigenlijk niet (ik zie geen enkele reden waarom in Europa geen grote speler zouden zijn), maar ik vind het een criminele combinatie - gentechgewassen en bestrijdingsmiddelen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie