Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Moestuin
Hizikigrrrl:
:D
Heb je hem in gedachten al helemaal volgepland?
bambi:
In elk geval vannacht toen ik slecht kon slapen door de warmte.
Er staan zo'n 6 fruitbomen en die mogen van ons blijven. Twee frambozen en twee aalbessen ook.
Ik wi een vakje met kruiden, een vak met courgettes en poempoen, een vak snijbloemen zodat ik geen importbloemen etc meer hoef te komen, er komt een roos met eetbare bottels en verse boontjes en bietjes vind ik lekker.
Hebben mensen nog tips van planten die vers echt veel lekkerder zijn, en van planten die je als eerstejaars goed kan nemen? (Geen schermbloemigen)
Antje:
Tomaten zijn altijd lekkerder van eigen kweek, maar kunnen ook wel lastig zijn om te kweken (tenminste bij ons). Verder vind ik rode sla leuk en lekker, bovendien gaat het groeien snel en het is hier lastig in de winkel te krijgen. Plant niet alles tegelijk, want dan heb je ook tegelijk alle kroppen. Lekker, aalbessen! Wij hadden daar altijd stukken aluminiumfolie in hangen tegen de vogels die aalbessen ook lekker vinden.
bambi:
--- Citaat van: Antje op 06 augustus 2013, 17:45:27 ---Tomaten zijn altijd lekkerder van eigen kweek, maar kunnen ook wel lastig zijn om te kweken (tenminste bij ons). Verder vind ik rode sla leuk en lekker, bovendien gaat het groeien snel en het is hier lastig in de winkel te krijgen. Plant niet alles tegelijk, want dan heb je ook tegelijk alle kroppen. Lekker, aalbessen! Wij hadden daar altijd stukken aluminiumfolie in hangen tegen de vogels die aalbessen ook lekker vinden.
--- Einde van citaat ---
Hier in de voortuin laten ze genoeg aalbessen over, maar we gaan het merken!
RvO:
--- Citaat van: bambi op 06 augustus 2013, 14:25:04 ---... Hebben mensen nog tips van planten die vers echt veel lekkerder zijn, en van planten die je als eerstejaars goed kan nemen? (Geen schermbloemigen)
--- Einde van citaat ---
Aardbeien :yummie: als je eenmaal echte verse, nog warme, zongerijpte aardbeien kent, koop je ze nooit meer in de winkel :kwijl: .
En er bestaan heel veel verschillende rassen, die allemaal weer anders smaken.
Ook leuk:
* Bosaardbeitjes. Hebben niet echt veel zon nodig. Ik heb ze als bodembedekkers onder de bessen. Dat gaat prima.
* Sla e.d. gaat meestal ook wel goed. Ik denk dan aan pluksla, rucola, spinazie, postelein e.d. Kropsla is bij mij nog nooit echt mooi geworden.
* Aardpeer. Groeit overal. Word wel tot meer dan 2 m. hoog, dus werkt ook als windkering
* Bessen. Witte aalbes is zoeter dan de bekende rode. Jostabes (kruising kruisbes met zwarte bes)
* Kruiden. Veel! Zo geweldig een grote bos verse, geurende, nog warme kruiden uit de tuin halen. 2 minuten later zitten ze al in het eten. Hoe veel verser wil je het hebben?
* Knoflook is ook niet lastig. Vers smaakt toch echt anders dan gedroogde uit de winkel
* Bijzondere aardappels is ook leuk. Paarse stamppot! Maar aardappels nemen wel vrij veel ruimte.
Verder probeer ik zoveel mogelijk bijzondere rassen te telen. Waarom bijvoorbeeld zelf rode bietjes telen als er ook gele, witte en gestreepte zijn. De rode haal ik wel uit de winkel.
Edit: nog een suggestie: Een koude bak (=plat glas). Met een beschadigde ruit uit uit de koopjeshoek van Ikea (soms maar 1euro) en wat oude plankjes kom je een heel eind.
Nog een edit Palmkool is ook lekker (= Cavalo Nero (spelling?))
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie