Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Moestuin

<< < (15/261) > >>

Hizikigrrrl:
Ik heb binnen wat dingen gezaaid in turfpotjes. Nu zie ik dat er schimmel op de potjes staat (dus niet in de grond). Kan dit kwaad? Ik wil vd week een en ander in de moestuin zetten nml. Zou ik de potjes er toch af moeten halen?

Lovelocker:
Denk het wel. Dat is het grote nadeel van die Jiffy-potjes. Zou de potjes voorzichtig losscheuren en op de composthoop of in de groenbak gooien.

Amarillo:
Hmm, 'k heb gister bladluis ontdekt op de koriander (we denken tenminste dat het koriander is, want het ziet er zo uit en het ruikt en smaakt zo, maar allebei hebben we geen koriander geplant ???) en ook op de appel en peer.
Maar nu ben ik zo'n teut die ze niet wil doodmaken, dus hebben mijn vriend en ik gister met sateprikkertjes die beestjes eraf lopen plukken. :P Helpt vast voor geen meter, maargoed, het zag er wel meteen minder dramatisch uit.
Ik heb inmiddels ontdekt dat we Afrikaantjes of Oostindische kers ofzo moeten hebben, om luisopeetbeestjes te lokken. Of een volgzaam winterkoninkje. :)

Christiaan:
Of in de weer gaan met een plantenspuit met een zeepsopje met spiritus...

Mijn zelf gezaaide chiliplantjes, munt, en thaise basilicum (ik denk dat ze me andere basilicum wilden geven, maar ik ben hier ook erg blij mee) staan er heel mooi bij. Als ze lief zijn en netjes doorgroeien mogen ze binnenkort naar buiten.

Lovelocker:
Afrikaantjes lokken geen bladluisopeetbeestjes, maar de geur verjaagt bladluizen. Oost-indische kers zit juist vaak zelf ónder de (zwarte) luizen. Is natuurlijk ook een manier: een nog lekkerder hapje in de buurt zetten... Je kunt Oostindische kers eten in de sla: zowel blad als bloemen(scherp van smaak). De knoppen en onrijpe zaaddozen worden wel als kappertjes gebruikt.
De lucht van lavendel, hebben ze ook een hekel aan. Moet je die wel direct ernaast zitten. Een hoop milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden zijn niet zo sterk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie