Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Waarom wel melk?
Toeps:
--- Citaat van: Lovelocker op 19 mei 2004, 13:47:38 ---Is iets wat gekookt is of gebakken is wel natuurlijk
--- Einde van citaat ---
Ik heb laatst een heel stuk gelezen over het koken of bakken van groenten en fruit. Dat schijnt veel minder gezond te zijn dan vers fruit en verse groenten, omdat een aantal bindingen verloren gaan, en er veel vocht uit de voeding verdwijnt of zo. Sommige groenten moet je wel koken natuurlijk, anders kun je ze niet eten, maar het is beter ze kort te koken dan ze helemaal tot pulp te koken.
Dit even ter info. ;D
Christiaan:
--- Citaat van: Toeps op 19 mei 2004, 20:55:55 ---Met onnatuurlijk bedoelde ik in de eerste plaats ethisch gezien [...]
--- Einde van citaat ---
Je bedoelde dus onethisch.
Het argument van de on- of vaker tegennatuurlijkheid van allerlei handelingen is te vaak gebruikt om nog serieus te kunnen nemen. Het hangt er maar net van af wat je 'natuurlijk', oftewel eigenlijk gewoon 'normaal' vindt. Maar ja, een argument op basis van een eigen oordeel draagt natuurlijk absoluut niet de kracht van een argument dat zich erop beroept dat iets finaal tegen de kosmische orde ingaat...
Amarillo:
--- Citaat van: Toeps op 19 mei 2004, 20:59:15 ---
--- Citaat van: Lovelocker op 19 mei 2004, 13:47:38 ---Is iets wat gekookt is of gebakken is wel natuurlijk
--- Einde van citaat ---
Ik heb laatst een heel stuk gelezen over het koken of bakken van groenten en fruit. Dat schijnt veel minder gezond te zijn dan vers fruit en verse groenten, omdat een aantal bindingen verloren gaan, en er veel vocht uit de voeding verdwijnt of zo. Sommige groenten moet je wel koken natuurlijk, anders kun je ze niet eten, maar het is beter ze kort te koken dan ze helemaal tot pulp te koken.
Dit even ter info. ;D
--- Einde van citaat ---
Toevallig sprak ik laatst een kennis en zij vertelde me dat ze een huiskammerrestaurantje was begonnen. Ik meteen geïnteresseerd (en ook benieuwd of ze ook vegetarisch kookte :)). Toen vertelde ze over een levensstijl die schijnbaar in de V.S. (vooral bij the rich & famous) heel groot is, en die hier 'levend eten' o.i.d. wordt genoemd. Daarbij gaat het erom dat het voedsel niet wordt gekookt of gebakken, om soortgelijke redenen. Brood maakt ze in een soort droogoven, op lage temperatuur. Er wordt geen vlees of zuivel gebruikt. Wat ze verder precies met het eten doet weet ik niet, maar ik ben wel benieuwd; ga het binnenkort wel een keertje uitproberen denk ik. :)
Toeps:
Dan moet je 'een leven lang fit' lezen, van Harvey en Marilyn Diamond.
Daar staat inderdaad ook veel in over 'levend' voedsel, in tegenstelling tot geconcentreerd voedsel, zoals brood, of andere soorten voedingsmiddelen die gemaakt zijn door bewerking van het oorspronkelijke groente of fruit.
Lovelocker:
"Een leven lang fit" was een tijdje in de mode onder mensen die het veel te goed hebben(zoals wij allemaal hier lezende) en nu is er misschien deze opvolger.
Van tomaten en wortelen is het bekend: hoe meer gekookt, bewerkt hoe beter je provitamine A opneemt. En zo zal er door een diëtiste nog wel meer af te dingen zijn op deze nieuwe hipte.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie