Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Waarom wel melk?
Chantal:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 01 augustus 2004, 10:40:02 ---Maar zoals ik zeg lijk je het ook goed te vinden als ze nieuwe dieren uit de natuur halen en deze domesticeren. Immers zouden ze dan gelukkiger zijn, tenminste dat zeg je.
--- Einde van citaat ---
Waar haal je dat vandaan? Mag ik een quote van mijn hand zien waarin ik beweer dat het okee is om dieren uit het wild te plukken?
Overigens heb je het over fokken. Mijn katten komen allebei uit het asiel en zijn allebei "geholpen". Daar ben je uiteraard ook tegen want nu is voor ze bepaald dat ze geen kittens zullen krijgen.
Draek:
--- Citaat van: Lovel¤cker op 01 augustus 2004, 09:38:19 ---Heel wat honden en katten leven zeer tevreden bij hun baasjes en als ze konden kiezen, zouden ze niet anders kiezen.
--- Einde van citaat ---
Dat weet je natuurlijk niet... als de dieren zouden weten hoe de mens met dieren en hun soortgenoten om gaat enzo, dan zouden ze best weleens anders kunnen denken.
--- Citaat ---Het beeld van de natuur is bij veel mensen wat romantisch, zachtjes uitgedrukt. Terwijl de natuur behalve mooi, uiterst wreed is. Onder de parasieten zitten, noemde ik al.
--- Einde van citaat ---
Lijden hoort bij het leven. Of het wreed is of niet maakt me echt niet uit. Het gaat me om het gedrag van de mens ten opzichte van de dieren en natuur. Deze is respectloos. Alle dieren worden behandeld als objecten en niet als levende wezens. Als er weer een diersoort populair is, dan halen ze even makkelijk die diersoorten uit het wild om ze verkopen (slangen, uilen, clownvissen, etc). Of ze fokken snel bij zodat er genoeg aanbod is (dalmatierhonden e.d.). Wat resulteert in weer leed, overvolle asiels, etc. De natuur word maar opzij geschoven voor de projecten van de mens. En als er 1000 diersoorten uit sterven per jaar ligt er niemand wakker van. Alles mogen doen met dieren (en planten) vind ik onjuist.
--- Citaat ---De vergelijking is natuurlijk een beetje absurd, maar als ik kan kiezen tussen mijn luxe leventje hier in Nld of gedumpt worden ergens in een tropisch regenwoud...wordt de makkelijkste keuze van mijn leven.
--- Einde van citaat ---
Voor de mens is het niet perse onjuist om voor de mensheid hier met luxe enzo te kiezen. Ik denk dat we best kunnen ontwikkelen, maar hoe met met de natuur om gaat is niet goed. Er word teveel 'genomen' en weinig tot geen 'teruggegeven'. Kortom geen balans.
Daarnaast jij mag en kan kiezen. De (huis)dieren niet. Die worden allemaal op de wereld gezet omdat mensen een huisdier hebben. Fokkers die tig dieren fokken en zo meer aanbod hebben dan vraag. Dieren die niet meer verkocht worden word de nek omgedraaid, alleen maar omdat de handel in dieren zo gaat. Niet veel anders dan de handel in andere producten.
De (huis)dieren leven soms wel aangenaam, maar als de kosten te hoog worden voor een operatie dan is een spuitje wat interessanter voor het baasje (goedkoper dus).
En waar in de natuur het gevaar zit in een roofdier, zit bij huisdieren het gevaar in de mens en of ze tevreden met het dier zijn, genoeg geld hebben of nog het dier interessant vinden etc.
Chantal:
Wat een aannames toch weer voor iemand die zelf niet eens huisdieren heeft. FYI...vorig jaar heb ik maar liefst 850 euro (ja, achthonderdvijftig ja)neergeteld om de kat van mijn moeder te helpen. Hij had een operatie aan zijn poot nodig omdat zijn vorige baasje hem met een ontwrichte heup hadden laten lopen. Ja, een spuitje was inderdaad veel goedkoper geweest maar in mijn familie zijn we echte dierenliefhebbers dus ik heb voor de dure optie gekozen. Dat geld was eigenlijk bedoeld voor mijn verhuizing (ik ging toen net op mezelf wonen) maar ben blij dat ik heb kunnen helpen. Casper is namelijk een stuk gelukkiger geworden nu hij geen pijn meer heeft en normaal kan lopen. Maar ik ga hierover met jou niet meer verder in discussie want het is mij wel duidelijk dat je met oogkleppen op loopt en alleen maar de negatieve dingen wilt zien. Trap je in het echte leven ook overal tegenaan?
Draek:
--- Citaat van: Chantal op 01 augustus 2004, 10:45:10 ---Waar haal je dat vandaan? Mag ik een quote van mijn hand zien waarin ik beweer dat het okee is om dieren uit het wild te plukken?
--- Einde van citaat ---
Nou katten etc. zijn vroeger ook uit het wild geplukt. En daarna na jaren fokken etc. gedomesticeerd. Als je nu een dier weer uit het wild haald en zo ermee aan de slag gaat dan zal die net zo worden als een ander huisdier. En is het normaal om die dieren te houden. Dus ik nam aan dat je dat dan ook ok vind. Ze zouden immers net zo gelukkig kunnen zijn als je katten enzo... geen zorgen aan roofdieren e.d. wat jullie allemaal noemen dus. dan zou je ze natuurlijk redden uit die wrede natuur...
--- Citaat ---Overigens heb je het over fokken. Mijn katten komen allebei uit het asiel en zijn allebei "geholpen". Daar ben je uiteraard ook tegen want nu is voor ze bepaald dat ze geen kittens zullen krijgen.
--- Einde van citaat ---
Nou ik zou het al beter vinden als mensen dieren uit het asiel halen. Dan krijgen die dierenhandelaren niet zovee omzet en gaan ze failliet (voorlopig nog niet met al die dierenliefhebbers).
Dat ze 'geholpen' zijn is natuurlijk kiezen tussen 2 kwaden. Je wilt natuurlijk niet dat katten maar gaan voortplanten omdat er dan nog meer katten rondlopen en ze allemaal ook weer in asiels terechtkomen.
Maar ergens is het natuurlijk ook weer een voorbeeld van dat een huisdier weinig keuzes heeft over zijn lijf ook.
Lady d'Arb@ñville:
Zucht..... :yawnee:
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie