Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Waarom wel melk?

<< < (42/43) > >>

willem:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 03 maart 2005, 21:09:19 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 03 maart 2005, 21:02:53 ---min de verloren calcium (gaat calium erg veel verloren bij het koken (niet te lang natuurlijk))?

--- Einde van citaat ---

Weet ik eigenlijk niet... uit de volgende cijfers te zien niet:

100 gram rauwe broccoli: 100 mg calcium
100 gram gekookte broccoli: 76 mg calcium

--- Einde van citaat ---
Het slinkt natuurlijk ook. Maar of je daar dan calcium mee weg laat vloeien?! Broccoli maak ik altijd klaar in een afgedekt kommetje zonder water in de magnetron. Ik zou het resultaat dan ook wel eens willen weten. Er wordt dan niets weggegooid als kookvocht.

Hizikigrrrl:
Nee, de calcium vloeit niet weg, dat schreef ik ook.
100 Gram gekookte broccoli weegt nou eenmaal zwaarder dan dat het rauw was... euh... hihi, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Anne:

--- Citaat van: willemk49 op 03 maart 2005, 20:29:01 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 03 maart 2005, 19:36:23 ---Voedingsmiddel(100g)     Calcium (in mg)
sesamzaad    670
vijgen, gedroogd    280
amandelen, gepeld    250
boerenkool, gekookt    180

--- Einde van citaat ---
Je hebt 800 mg. per dag nodig.
Nog wat extra bronnen:
2 eetlepels melasse (waar suiker van gemaakt wordt) 280
mosterdkiemen 180
stronk broccoli 160
okra (zelf nooit gehad) 150
paardebloemblad (is er bijna weer) 150
tofu 140
sojabonen 130
1/4 kop carobpoeder (zelf nooit gehad maar schijnt als cacaovervanger gebruikt te worden) 120
koolraap 100
Daarnaast (klinkt een beetje gek) krijt en hard water.

En natuurlijk, maar daar woedt een andere discussie over: zuivelproducten geven ook kalk. Een glas karnemelk bijv. voegt 300 toe. Vergelijk dat maar eens met de andere cijfers.

--- Einde van citaat ---

thnx voor de tips :)
Maar: waar koop je melasse, hoe ziet het eruit, en hoe eet je het?
Idem voor okra en paardebloemblad, en mosterdkiemen, is dat wat ook gewoon in mosterd zit?

willem:
Okra is een Amerikaans product. Hier een beschrijving en recepten (in het Engels) geen tijd om te vertalen. http://southernfood.about.com/library/weekly/aa081401a.htm
melasse is te koop in natuurlwinkels. Over de productinfo: http://www.czmedicinfo.nl/%7Be325c181-bd57-41f4-b90e-2b723f565d5d%7D_listbox/%7Bcdbc7f63-3c1a-4ed4-8c7f-e20121fccc9b%7D.xml/
Moet eigenlijk met een mooie link, maar weet nog steeds niet hoe het moet. Wel geprobeerd maar ik doe iets fout.

Paardebloemblad doe je door de sla. Kijk wel uit voor de stengel van de bloem, erg bitter namelijk.
voor mosterdkiemen: kijk ook eens bij de natuurwinkels.

Aiko:

--- Citaat van: Anne op 07 maart 2005, 14:24:58 ---Maar: waar koop je melasse, hoe ziet het eruit, en hoe eet je het?

--- Einde van citaat ---

Hoe het smaakt en eruit ziet weet ik niet, hoe het ruikt wel. Ik werkte in 1999 bij een drukkerij iin het Agnetha Park in Delft, de buur van Gist-Brocades / DSM-Gist. Toen was net die overstroming geweest van een opengebarsten tanker met melasse en het hele park had ondergesmeerd. Het hele park was doordrenkt van die geur...

Ga maar eens naar Delft. Je kunt het wellicht wel daar ergens kopen, zeg ik dan ook. Misschien biedt de website van DSM-Gist wel informatie hierover?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie