Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Prof. J. Lovelock nu vóór kernenergie

<< < (8/13) > >>

Christiaan:

--- Citaat van: Iknik op 26 mei 2004, 15:44:28 ---Heeft er iemand verstand van Bayesiaanse statistiek? Ik ben wel benieuwd hoe groot een Bayesiaan de kans op een ramp inschat.

--- Einde van citaat ---
Uh...

Dat hangt toch af van je veronderstellingen? ;D

Iknik:

--- Citaat van: Christiaan op 26 mei 2004, 16:20:44 ---Dat hangt toch af van je veronderstellingen? ;D

--- Einde van citaat ---
In tegenstelling tot klassieke statistiek, bedoel je?
:P

Fabian:
Voor de liefhebbers: Hier is een artikel met zijn verhaal.

Lovelocker:

--- Citaat van: De Fabiman van € 7,80 op 26 mei 2004, 15:16:36 ---Ik had hier nog nooit van gehoord, maar Lovelocker als je al ziet dat in 25 jaar tijd een flinke ramp (Tjernobyl) en een bijna ramp hadden plaatsgevonden (nog niet te spreken over de scheurtjes in de reactor van Petten), dan is het volgens mij niet zo moeilijk voor te stellen dat met een vertienvoudiging van die dingen er in de komende 25 minimaal 1 ramp gaat plaatsvinden?

--- Einde van citaat ---
Tsjernobyl eist nog steeds slachtoffers, in Turkije bijv. aan de Zwarte Zee sterven mensen aan kanker. Dat is wel zo'n verouderde kerncentrale onder een communistisch regime. Rampzalig milieubeleid is gevoerd, beter gezegd: geen. Er schijnt ook nog wel wat liggen te rotten in zeeën in het Noorden en nog steeds zijn er hevig lekkende olieleidingen.
Denk dat het wel een stuk verbeterd is. Denk dat Lovelock - net als ik - de optie van "zuiniger aandoen, alternatieve energiebronnen enz. gewoon heeft opgegeven als zijnde utopie. Mensen zijn vrij onverbeterlijk als het niet om direct eigenbelang gaat.
En of de mens zich aan weet te passen aan die klimaatverandering. In het Rijke Westen waarschijnlijk wel. Wat denk je van landen als Bangladesh en van koraaleilanden e.d. Er zullen ook heel wat oogsten gaan mislukken, ook in het westen. Denk dat de gevolgen zwaar onderschat worden.

Iknik:

--- Citaat van: Lovelocker op 27 mei 2004, 10:41:09 ---Denk dat Lovelock - net als ik - de optie van "zuiniger aandoen, alternatieve energiebronnen enz. gewoon heeft opgegeven als zijnde utopie. Mensen zijn vrij onverbeterlijk als het niet om direct eigenbelang gaat.

--- Einde van citaat ---
Oh, maar dat maakt niet uit. In tegenstelling tot de meeste regeringen weten veel oliemaatschappijen allang dat fossiele brandstoffen op raken, en dat er vroeg of laat vervanging gezocht zal moeten worden. Allemaal zijn ze bezig met duurzame energiebronnen en auto's op waterstof of aardgas. Puur eigenbelang, maar dat is in dit geval dus geen probleem.

--- Citaat ---En of de mens zich aan weet te passen aan die klimaatverandering. In het Rijke Westen waarschijnlijk wel. Wat denk je van landen als Bangladesh en van koraaleilanden e.d. Er zullen ook heel wat oogsten gaan mislukken, ook in het westen. Denk dat de gevolgen zwaar onderschat worden.

--- Einde van citaat ---
De gevolgen zullen erstig zijn, maar dat wéten we. We weten niet precies wat, wanneer en hoe, maar we weten ten minste iets en we kunnen proberen daar iets aan te doen (en dat gebeurt ook). Het bouwen van honderden tikkende tijdbommen die tonnen radioactief afval uitpoepen is geen goed alternatief.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie