Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Zuivel en verkoudheid

<< < (23/26) > >>

Lady d'Arb@ñville:

Tegenwoordig wordt melk eerder bitter bij beginnend bederf. De tijden veranderen.

Aiko:
Over verderfend zuivel gesproken (is een ei een zuivelproduct, eigenlijk?): ik had nog drie eieren in de koelkast liggen van de kippen van Vader en Moeder. Die lagen er al een tijd. Eén ei bleek bij het in de pan gooien om te bakken bij de val in de pan een soort lichtgroen / gelige kleur te hebben. Vraag die volgt; is een lichte kleurverandering van het eigeel richting een groen(lijkend)e waas een eerste teken van verderf of aanwezigheid van salmonella? Er was geen verdachte geur. Toch ging deze maar richting de groenbak.

De andere twee eieren leken wel goed, dus die moesten er wel aan geloven, mocht dat mijn verhaal nog wat interessanter maken.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Aiko op 16 december 2005, 15:30:42 ---Vraag die volgt; is een lichte kleurverandering van het eigeel richting een groen(lijkend)e waas een eerste teken van verderf of aanwezigheid van salmonella? Er was geen verdachte geur. Toch ging deze maar richting de groenbak.

De andere twee eieren leken wel goed, dus die moesten er wel aan geloven, mocht dat mijn verhaal nog wat interessanter maken.

--- Einde van citaat ---

http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A11

De versheidstestjes heb ik in de loop der jaren van veel verschillende bronnen gehoord en mijn ervaring is ook dat ze betrouwbaar zijn.  Over de kleur van het ei heb ik nooit horen praten en dat lijkt me geen goede indicatie van de verheid.
Ik zou het waarschijnlijk niet betrouwen, maar ik zou er ook niet van uit gaan dat een normaal gekleurd ei ook nog eetbaar is.

Aiko:
Ah, handig voor de volgende keer. Deze eieren heb ik al sinds september, gok ik even. Wellicht oktober dan, maar in ieder geval erg lang.

Nouja, nog steeds in leven nu en nog geen braakneigingen anderhalf uur later... Wordt het wel een spannende dag vandaag!

willem:
De zuiveldiscussie zal wel nooit uitwoeden op het forum. Een maand geleden heb ik de verkoudheidsstelling/zuivel gerelativeerd, daarna kwam er weer een discussie op gang of melk drinken gezond is of juist niet. Centraal moet naar mijn idee steeds staan dat je als levend wezen een bepaalde hoeveelheid voedingsstof nodig hebt dat hoort bij je eigen soort. Mensen hebben i.t.t. de andere mensapen veel B12 nodig voor de groei en 'onderhoud' van de hersenen. Waarschijnlijk is dit inherent aan de ontwikkeling geweest van onze soort. Dierlijk voedsel (met die B12) en het meer nodig hebben van hersenen voor overleving heeft dan de groei van diezelfde hersenen veroorzaakt.
Nu zitten we vast aan het benodigde B12. Het is niet anders. De belangsrijkste bron van B12 blijft (naast het chemische) jammer genoeg nog altijd het dier. En daarmee voor de vegetariër de zuivelproducten. Voor donkere bevolkingsgroepen is het ook nog eens een complicerende factor dat er veel meer lactoseallergie voorkomt. Ook al moet je dat niet overdrijven. Daarnaast zijn er aantoonbare gezondheidsaspecten bij zuivelgebruik, zowel gunstige als ongunstige. Maar ook daar past een relativering: het gunstige (buiten de B12) is niet gunstiger dan andere onderdelen van het gevarieerd eten. En het ongunstige is vaak véél minder ongunstig dan te vet of te zoet eten, roken, eenzijdig voedsel, of noem verder maar op.
En dan is er nog het psychologisch aspect: iemand noemt een nadeel en dat kun je als ontvanger van die eindeloos opblazen totdat het gebruik onoverkomelijk wordt.
Terwijl veel ongezondere leefgewoontes onbesproken blijven. Zie radongas in huizen. Dit veroorzaakt aantoonbaar honderden doden in NL per jaar en niemand praat erover. Terwijl bij zuivelgebruik die aantallen binnen hele kleine proporties blijven. Althans een uiterst licht verhoogde kans (van 13 naar 16 per 10.000 vrouwen) op het krijgen van borstkanker dat wordt gepresenteerd bijvoorbeeld als een verschikkelijke bedreiging van de volksgezondheid.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie