Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Zuivel en verkoudheid

<< < (24/26) > >>

Christiaan:

--- Citaat van: willem op 17 december 2005, 13:00:50 ---Althans een uiterst licht verhoogde kans (van 13 naar 16 per 10.000 vrouwen) op het krijgen van borstkanker dat wordt gepresenteerd bijvoorbeeld als een verschikkelijke bedreiging van de volksgezondheid.

--- Einde van citaat ---
Ik denk dat wel meer dan 13 van de 10.000 vrouwen in hun leven borstkanker krijgen, dus die kans is wel een beetje groter. Ik weet ook niet hoeveel vrouwen er jaarlijks aan borstkanker overlijden, maar tussen 16 en 13 zit wel mooi 20% verschil. En dat hele radonverhaal lijkt mij dan weer moeilijk aantoonbaar. Het is niet alsof je een naspeurbare radonvergiftiging op kan lopen, dat is een conclusie die op basis van correlaties gelegd is. Maar correlaties zijn nog geen causale verbanden.

willem:
Je hebt gelijk, het betreft geen borstkanker maar eierstokkanker. Kijk de draad over mythes rond zuivel nog maar eens na.
En die 20% is opgeteld bij bijna niks, dus het is nog steeds bijna niks. 20% opgeteld bij 10 euro is 12 euro, maar daar kun je ook geen maand van leven. Anders wordt het natuurlijk als de basiscijfers hoger worden.
Correlaties is een mooie. Daar gaat het met deze studies over zuivel nu met name over. Jouw opmerking over causaal verband kun je zo op de studie over zuivel heenleggen.  ;)

Christiaan:

--- Citaat van: willem op 17 december 2005, 18:38:03 ---En die 20% is opgeteld bij bijna niks, dus het is nog steeds bijna niks. 20% opgeteld bij 10 euro is 12 euro, maar daar kun je ook geen maand van leven.

--- Einde van citaat ---
25% opgeteld bij 10 euro dan he!

willem:

--- Citaat van: Christiaan op 17 december 2005, 13:20:48 ---
--- Citaat van: willem op 17 december 2005, 13:00:50 ---Althans een uiterst licht verhoogde kans (van 13 naar 16 per 10.000 vrouwen) op het krijgen van borstkanker dat wordt gepresenteerd bijvoorbeeld als een verschikkelijke bedreiging van de volksgezondheid.

--- Einde van citaat ---
En dat hele radonverhaal lijkt mij dan weer moeilijk aantoonbaar. Het is niet alsof je een naspeurbare radonvergiftiging op kan lopen, dat is een conclusie die op basis van correlaties gelegd is. Maar correlaties zijn nog geen causale verbanden.

--- Einde van citaat ---
Gevolgen
De Gezondheidsraad schat dat ten gevolge van de blootstelling aan radon jaarlijks tussen de 100 en 1200 personen in Nederland longkanker krijgen. De beste schatting komt neer op 800 personen.
bron Nuclear Research & consultancy Group (NRG) richt zich op nucleair onderzoek en advisering voor overheid en bedrijfsleven.

Christiaan:

--- Citaat van: willem op 17 december 2005, 18:48:06 ---De Gezondheidsraad schat dat ten gevolge van de blootstelling aan radon jaarlijks tussen de 100 en 1200 personen in Nederland longkanker krijgen. De beste schatting komt neer op 800 personen.
bron Nuclear Research & consultancy Group (NRG) richt zich op nucleair onderzoek en advisering voor overheid en bedrijfsleven.

--- Einde van citaat ---
Als je al dat soort schattingen bij elkaar op zou tellen dan zou je echt gigantisch over het werkelijke aantal sterfgevallen in Nederland heen gaan, denk ik. Echt, hoe wordt dat verband gelegd? Zijn er vormen van kanker die alleen maar door radon kunnen ontstaan? Hebben ze in duizenden huishoudingen radonniveaus en sterftegevallen gemeten en gecompenseerd voor alle overige variabelen aan elkaar gecorreleerd?

Nattevingerwerk, meer niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie