Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eetmeter
Fynnya:
--- Citaat van: cal¡mero op 29 september 2010, 23:16:42 ---Calcium: waar zit dat allemaal in?
--- Einde van citaat ---
Becoming Vegan raadt aan om dagelijks 6 tot 8 porties calciumrijk voedsel te eten.
1 portie =
120 ml verrijkte sojamelk (hoewel ik niet weet of in Nederland de hoeveelheid toegevoegde calcium veel verschilt met de hoeveelheid in de VS)
60 ml calciumset tofu (ik weet niet precies wat dat is, en of je dat in Nederland ook hebt)
120 ml verrijkte sinaasappelsap (ik weet niet of in Nederland sinaasappelsap ook met calcium verrijkt wordt)
60 ml amandelen
3 eetlepels amandelboter
240 ml gekookte calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
480 ml rauwe calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
240 ml calciumrijke bonen (soja, witte, navy, Great Northern, black turtle)
60 ml droge hijiki zeewier
1 eetlepel blackstrap molasses
5 vijgen
Die 6 tot 8 porties zijn volgens mij gebaseerd op de normaal geldende ADH van 1000 mg calcium per dag. Het zou kunnen dat veganisten wat minder calcium binnen hoeven te krijgen, omdat veganistisch voedsel over het algemeen minder verzurend is dan dierlijk voedsel. Volgens Becoming Vegan was er toen het boek geschreven werd nog te weinig bekend daarover.
Op Vegan Health (http://www.veganhealth.org/articles/bones#reccal) zeggen ze dat het voor veganisten waarschijnlijk voldoende is om 700 mg calcium per dag binnen te krijgen, en dat dat voor de gemiddelde veganist neerkomt op 1 glas verrijkte sojamelk per dag in combinatie met een uitgebalanceerd dieet.
240 ml verrijkte sojamelk: 200-300 mg
120 ml tofu (indien calcium-set): 120-300 mg
240 ml verrijkte sinaasappelsap: 250 mg
1 eetlepel blackstrap molasses: 187 mg
2 eetlepels sesamzaad: 176 mg
120 ml gekookte collard greens: 133 mg
240 ml veg baked bean: 128 mg
240 ml navy beans: 128 mg
120 ml gekookte kale: 90 mg
1 eetlepel tahin: 64 mg
120 ml gekookte broccoli: 50 mg
2 eetlepels amandel: 50 mg
Calcium is overigens niet de enige factor bij botontkalking, veel dingen spelen hierin een heel grote rol, zoals:
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
- beweging: beweging beschermt tegen botontkalking
- natrium: hoe meer natrium, hoe meer calcium je verliest, en je dus weer moet aanvullen
- vitamine d: calcium heeft vitamine d nodig, te weinig vitamine d zorgt dat de calcium niet effectief werkt
Dus naast calcium is het verstandig om ook te zorgen voor genoeg beweging, een goede zuur/base verdeling, genoeg vitamine d en niet teveel natrium.
Amarillo:
Wow wat een hoop tips, bedankt allemaal! :)
Ik heb ook het idee dat dat natrium vooral komt door dingen als brood enzo. (En nee, daar ga ik niet echt mee ophouden, dat was een grapje hoor. Ik vind brood eigenlijk een soort van basiseten ofzo. Er gaat nauwelijks een dag voorbij zonder dat ik brood eet.)
En ja, dat vet... inderdaad, als je er nog weer wat fruit ofzo achteraangooit, is je score beter, maar je hebt dan natuurlijk nog steeds zoveel vet binnengekregen. Ik heb ooit wel gelezen dat een gram of 50 per dag wel genoeg is. Nou, daar zit ik ook wel iedere dag overheen.
Ik denk dat ik het er wat dat betreft maar op houd dat, what with individuele verschillen and all, het niet per se hoeft te betekenen dat ik nu morgen dood neerval (hooguit dat áls het gebeurt, jullie dan aan mijn nabestaanden kunnen vertellen wat waarschijnlijk de oorzaak was... :P)
Wat alle spoorelementen en vitaminen betreft ga ik eens kijken wat voor mij werkt. Jullie hebben een hoop suggesties aangedragen en dat helpt. (Vooral die multivitamine klonk wel haalbaar. ;)) Dat LoSalt klinkt ook wel interessant, is het in de winkel te krijgen? Alhoewel, ik gebruik eigenlijk haast nooit zout, bedenk ik me nu; alleen maar als ik gebak maak. Dus nee, al mijn natriuminname komt echt door brood / pasta / groenten / tomatenpuree / yofu / etc. en niet door keukenzout.
Die lijstjes zijn superhandig Fynnya, ik ga ze raadplegen!
O en nog iets anders, ik heb hier wel eens gelezen dat je met 2 paranoten al aan je ADH seleen zou komen. Volgens de online eetmeter heb je met een portie paranoten 23 mg seleen binnen, dus zal het om twee porties gaan neem ik aan? Een portie is (volgens hun richtlijnen) 3 noten, dus dan zou je er 6 moeten nemen.
haantje:
LoSalt kun je gewoon in de supermarkt krijgen. Misschien troost het je dat het natrium bij mij ook standaard in het rood zat, ook op dagen zonder enige snaai o.i.d. En een dag zonder brood kan ik mij echt niet voorstellen.
M.:
Gadverdamme, ik had dat LoSalt een tijdje geleden aangeschaft omdat iedereen altijd zit te zeuren dat ik teveel zout eet maar ik vind het echt ontzettend smerig.
Calimero: als je interesse hebt mag je die pot van mij wel hebben :)
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Fynnya op 30 september 2010, 15:50:03 ---- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
--- Einde van citaat ---
Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.
Overigens worden ook de meeste granen, peulvruchten, soya en noten als zuurvormend gezien.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie