Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eetmeter
haantje:
--- Citaat van: M. op 30 september 2010, 23:01:58 ---Gadverdamme, ik had dat LoSalt een tijdje geleden aangeschaft omdat iedereen altijd zit te zeuren dat ik teveel zout eet maar ik vind het echt ontzettend smerig.
Calimero: als je interesse hebt mag je die pot van mij wel hebben :)
--- Einde van citaat ---
Ik heb het ook een tijd lang gebruikt, maar het is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen dat het anders smaakt.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Fynnya op 30 september 2010, 15:41:21 ---
Noten roosteren, "leavening of" volkoren brood (geen idee wat dat is), bonen weken voor het koken, fermentatie (zoals bij tempeh, miso, natto), granen zaden en peulvruchten kiemen, zorgt dat de ijzer hieruit beter opgenomen wordt. Met name kiemen van linzen en mung bonen verhoogt de hoeveelheid opgenomen ijzer sterk.
--- Einde van citaat ---
'Leavening of bread' is gewoon het rijzen van het brood. Dat moet voldoende gebeuren (2 uur ofzo), wil de meeste fytine verdwijnen. Fytine zorgt voor een sterk verminderde opname van bepaalde mineralen.
Als je geen problemen hebt met je ijzer, hoeft je er niet teveel op te letten, maar blijft de ijzeropname problematisch, dan kun je hier ook eens op gaan letten. Berucht zijn zemelen.
Bonen kun je het beste een nacht of zelfs een dag laten weken tegen de fytine.
Overigens is fytine niet alleen maar slecht, er zijn zelfs supps van tegenwoordig. Gewoon zorgen dat alles in balans is!
Fynnya:
--- Citaat van: cal¡mero op 29 september 2010, 23:16:42 ---Ik krijg structureel te veel vet binnen (nu had ik wel een paar gebak-/nootjesdagen ertussen zitten, maar vandaag had ik nauwelijks iets 'onverantwoords' gegeten en zat-ie er nóg (nipt) overheen...)(en nadat ik 's avonds met wat nootjes m'n rode vakjes bij seleen, ijzer en zink had weggewerkt, was het er natuurlijk inmiddels ruimschóóts overheen voor vet).
--- Einde van citaat ---
Het helpt ook om heel rustig aan te doen met olie bij het koken. Ik heb een tijd geprobeerd te minderen met olie, en ontdekte dat ik heel veel dingen ook zonder of met nauwelijks olie kan bakken (wel in een tefal-pan), en nu is dat gewoonte geworden. Tofu, prei, champions ed. kunnen ook prima droog of met alleen telkens kleine beetjes water.
--- Citaat van: cal¡mero op 30 september 2010, 22:43:12 ---Dat LoSalt klinkt ook wel interessant, is het in de winkel te krijgen?
--- Einde van citaat ---
Ik heb het gekocht bij de AH.
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 30 september 2010, 23:03:54 ---
--- Citaat van: Fynnya op 30 september 2010, 15:50:03 ---- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
--- Einde van citaat ---
Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.
Overigens worden ook de meeste granen, peulvruchten, soya en noten als zuurvormend gezien.
--- Einde van citaat ---
Ik lees juist dat verzurend voedsel tegenwoordig als een van de grootste veroorzakers van botontkalking wordt gezien.
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 30 september 2010, 23:11:01 ---Berucht zijn zemelen.
--- Einde van citaat ---
Zemelen hebben een slechte invloed op de opname van ijzer, bedoel je? Dat wist ik niet, is wel handig om te weten.
Hizikigrrrl:
Verzurend voedsel kan een bijdrage leveren aan osteoporosis, maar de andere factoren, die jij al noemde, spelen een veel grotere rol.
Veel meer fruit en vooral meer groenten eten is sowieso aan te raden!
Fytine is een eiwit wat de mineralen koper, calcium, ijzer, zink en magnesium aan zich bindt. Fytine wordt niet opgenomen door het lichaam en neemt dus alle aan zich gebonden mineralen ook mee, rechtstreeks het toilet in. Het bevindt zich in de buitenste laag van veel granen, dus hoe volkorener een product, hoe meer fytine het bevat. Het wordt verwijderd uit granen/etenswaren door brood lang te laten rijzen (dus niet altijd je brood met de snelste stand op de broodmachine maken, maar het 3-4 uur laten rijzen zodat het in graan aanwezige fytase-enzym zijn werk kan doen en de fytine kan verwijderen!), bonen te laten weken (en ondertussen het weekwater geregeld verversen), etc. etc. Ook sojaproducten bevatten veel fytine, behalve als ze gefermenteerd zijn (tempeh, natto, miso, etc). In principe kunnen ze dus wel calcium toevoegen aan sojamelk, maar of het helpt is nog maar de vraag.
Het tijdschrift Ortho heeft een paar jaar geleden volkoren- en meergranenbroden laten onderzoeken en de gehaltes aan fytinezuur waren veel te hoog. Voor de meeste mensen is dat eigenlijk geen probleem, maar bepaalde groepen kunnen zo wel een tekort oplopen. Zuurdesembrood bevat trouwens lage concentraties fytine, net als gewoon bruinbrood.
Fynnya:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 01 oktober 2010, 02:08:05 ---Fytine is een eiwit wat de mineralen koper, calcium, ijzer, zink en magnesium aan zich bindt. Fytine wordt niet opgenomen door het lichaam en neemt dus alle aan zich gebonden mineralen ook mee, rechtstreeks het toilet in. Het bevindt zich in de buitenste laag van veel granen, dus hoe volkorener een product, hoe meer fytine het bevat. Het wordt verwijderd uit granen/etenswaren door brood lang te laten rijzen (dus niet altijd je brood met de snelste stand op de broodmachine maken, maar het 3-4 uur laten rijzen zodat het in graan aanwezige fytase-enzym zijn werk kan doen en de fytine kan verwijderen!), bonen te laten weken (en ondertussen het weekwater geregeld verversen), etc. etc. Ook sojaproducten bevatten veel fytine, behalve als ze gefermenteerd zijn (tempeh, natto, miso, etc). In principe kunnen ze dus wel calcium toevoegen aan sojamelk, maar of het helpt is nog maar de vraag.
Het tijdschrift Ortho heeft een paar jaar geleden volkoren- en meergranenbroden laten onderzoeken en de gehaltes aan fytinezuur waren veel te hoog. Voor de meeste mensen is dat eigenlijk geen probleem, maar bepaalde groepen kunnen zo wel een tekort oplopen. Zuurdesembrood bevat trouwens lage concentraties fytine, net als gewoon bruinbrood.
--- Einde van citaat ---
Dankje voor de info! Ik heb een vrij lage ijzervoorraad en eet altijd alles volkoren... Hmm, moeilijk wat dan verstandig is... En mijn calcium haal ik inderdaad voor een redelijk groot deel uit sojayoghurt...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie