Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Testosteron mannelijke vegetariërs

<< < (12/15) > >>

Selly:
het gaat erom of je van drop hoge bloeddruk krijgt. Mijn internist zegt van niet. Noch van zoete noch van zoute drop moet je een kilo per dag eten, sowieso niet, maar dat doet niet ter zake.

Fabian:
Aldus de hartstichting:

--- Citaat ---Zout (natrium)
Al bij de eerste tekenen van hartfalen, wordt zout een boosdoener die u moet zien te vermijden. Zout (natrium) houdt vocht vast en maakt de vochtophopingen in uw lichaam mogelijk. Hoe ernstiger het hartfalen, des te minder zout en vocht u mag hebben. In feite zit al het zout dat uw lichaam nodig heeft in voldoende mate in uw voedsel zelf. Zout toevoegen is voor u niet alleen overbodig maar ook schadelijk.
Hoe zorgt u ervoor dat u nog maar 4 gram zout (dit bevat 1600 mg. natrium) per dag gebruikt?

Enkele tips
Voeg géén zout toe bij de bereiding van de warme maaltijd, soep en alles wat u zelf klaarmaakt in de keuken.
Gebruik niet meer dan twee plakken kaas of vleeswaren per dag, of kies voor natriumarme soorten.
Vergeet de consumptie van bewerkte producten die toegevoegd zout bevatten. Er zit veel te veel zout in kant en klare (diepvries)producten, groenten uit blik en glas, soep of saus uit een pakje of blik, tomatensap, kruidenmengsels voor vlees, bouillon en niet te vergeten de snacks.

Een paar wetenswaardigheden

Schaal- en schelpdieren uit zee, zoals garnalen en mosselen, bevatten van nature veel zout.

Met één zoute haring krijgt u al 2 gram zout binnen. Ook zure haring bevat zout.

Ook zoete producten (ijs, melkproducten, chocolade, koekjes) bevatten zout.

Drop (zowel zoete-, zoute- als engelse drop) bevat nog een ander bestanddeel dat vocht vasthoudt. Zoute drop is dus dubbel slecht voor u.

Mineraalzout bevat minder natrium dan keukenzout maar is niet geschikt voor u.

Zeezout, aromazout, selderijzout en uienzout bevatten evenveel natrium als gewoon keukenzout.

--- Einde van citaat ---

't is ook wat met doktoren.

Selly:
Fabian, hoge bloeddruk hoeft helemaal niks met hartfalen te maken te hebben!! Het zou best kunnen dt je bij hartfalen geen drop mag eten.

Fabian:
Niet zo fel, is niet goed voor je bloeddruk.  ::)

Het gaat om het vochtvasthouden, dat is slecht voor je bloeddruk.

Aiko:
Mijn vader heeft een bloeddrukmeter. Vorige week tijdens kerst heb ik even mijn bloeddruk gemeten, was nieuwsgierig. Ik dacht altijd een lage bloeddruk te hebben, temeer ik altijd koude handen en voeten heb en ook heel veel sport. Mijn bloeddruk was (als ik het goed herinner) 130 / 75. Was niet laag, had ik begrepen, zelfs best nog hoog? Mijn hartslag in rust is wel in de 40 ergens (op dit moment 48), dus erg laag, is dat aan elkaar te correleren, weet iemand dat?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie