Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Kalfsvlees
bart:
Waarom is het eten van jongere dieren zieliger dan van oudere dieren?
Oudere dieren hebben alleen maar langer een kutleven gehad.
Volgens mijn biologische slager zijn dieren pas slachtrijp voor ekovlees als ze ook gèslachtsrijp zijn; hij verkoopt dus geen piepkuikens, en zijn lamsvlees smaakt al verdacht naar schaap. Of hij kalfsvlees heeft weet ik eigenlijk niet, zal eens kijken.
dieter:
--- Citaat ---Ja: hoe ziek moet je überhaupt zijn om graag het vlees jonge dieren te eten omdat dat zo lekker mals zou zijn?
--- Einde van citaat ---
Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt: Blijkbaar werkt de consument volkomen onbewust volgens een natuurlijk principe. Te weten: zo makkelijk mogelijk voedsel. Mensen komen uit hun werk en willen niet lang bezig zijn met een stukje overjarig vlees. Onbewust wordt dus vlees gekozen van jongere dieren.
Pakt een leeuw liever twee makkelijk te vangen kalveren, of kiest hij de oudere stier die de kudde verdedigt? Mieren onderhouden bijvoorbeeld ook luizen als vee en "melken" deze. Is het dan niet juist tegennatuurlijk om dit zelf niet te doen?
Is het hele biologisch evenwicht op deze aardbol niet gebaseerd op eten en gegeten worden? Ook wij zullen ooit opgegeten worden, toch? :-\
edit: quote-reparatie
dieter:
--- Citaat --- fabian: De eerste paar weken worden ze in iglo's gehuisvest om besmetting met para-tbc te voorkomen
--- Einde van citaat ---
Niet correct. De kalveren worden over het algemeen 10 dagen in iglo's gehouden op de moederbedrijven. Dit om besmetting (IBR, para-TBC, Coccidiose, salmonella, cryptosporidiem etc) te voorkomen van het oudere vee op het jonge dier, dat nog een geringe weerstand heeft. Daardoor hebben dieren die in (groeps-)iglo's in de frisse buitenlucht opgroeien over het algemeen minder diarree en longproblemen en is er minder sterfte.
Sander:
--- Citaat van: dieter op 08 januari 2005, 16:29:55 ---Is het hele biologisch evenwicht op deze aardbol niet gebaseerd op eten en gegeten worden?
--- Einde van citaat ---
Nee; mensen hebben i.t.t. carnivoren een keus om wel of geen vlees te eten, al hebben ze dat vaak (onbewust) zelf nieteens door. :)
En je weet zelf volgens mij best dat roofdieren altijd de makkelijkst te vangen dieren eruit pikken, en niet zozeer het jonge en malse vlees dat er te vinden is...
dieter:
--- Citaat ---En je weet zelf volgens mij best dat roofdieren altijd de makkelijkst te vangen dieren eruit pikken, en niet zozeer het jonge en malse vlees dat er te vinden is...
--- Einde van citaat ---
Daarom noemen we dergelijke vragen ook retorische vragen. ;D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie