Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
De Schijf van Vijf
Pom:
Die B-12-kwestie is bij mijn ouders (om maar een bijvoorbeeld te noemen) toch niet bekend ;D. Die zitten nog bij de vraag of ik wel genoeg eiwitten binnenkrijg :O.
Hizikigrrrl:
Gaat met de Schijf van Vijf de kaas in de ban?
Nee, het oer-Hollandse broodje kaas hoeft niet te worden opgegeven. Veel media trokken deze conclusie toen het Voedingscentrum deze week de nieuwe Schijf van Vijf onthulde. Wel is het ontbreken van kaas in het beeld van de Schijf van Vijf een duidelijk signaal. Kaas bevat naast waardevolle voedingsstoffen veel (minder gezond) verzadigd vet. Ook is volvette kaas calorierijk. Het Voedingscentrum adviseert magere zuivel en 20+ of 30+ kaas.
Veel mensen eten te veel en verkeerd. De Schijf van Vijf, met de vijf regels centraal, maakt mensen bewust van wat gezond eten inhoudt. Gezond eten, betekent vooral met gezond verstand bewuste keuzes maken. Met de vijf regels als leidraad:
Eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente,fruit en brood en ga veilig met uw voedsel om.
Zie verder:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=4798
Jasper:
Punt 5: eet veilig. Wat bedoelen ze in naam van de profeet hier nu weer mee?
Hizikigrrrl:
Geen dingen over datum, met schimmel, vlees goed doorbakken etc.
Elsbeth:
Die nieuwe schijf van vijf is echt geen gebaar o.i.d. naar vegetariers of veganisten hoor. Het is gewoon eerlijk, meer niet, en dat is toch juist wat er van een overheidsinstantie verwacht kan worden, niet?
Dat je beter 20+ en 30+ kaas kan eten, was volgens mij al best bekend, maar toch goed dat er extra aandacht aan besteed wordt. Ik moet zeggen dat ik wel eens 20+ of 30+ kaas eet en dat ik de 30+ kaas nog wel lekker vind, maar de 20+ kaas niet echt meer naar kaas vind smaken. Dat lekkere romige is eraf :( Echter, als je de komijn-variant neemt van de 20+ (en 30+) kaas, dan schijn je het niet-romige (en dus minder lekkere) minder te proeven! In ieder geval, dat heb ik van mijn ouders, die heel verantwoord dat soort kaas eten.
Ikzelf eet gewoon volvette kaas, nl. de goedkoopste, dus Euroshopper of eigen merk. Weet iemand of Zonnezuivel (van Campina geloof ik) echt gezondere kaas is? Dat beweren ze wel, omdat het met zonnebloem olie is bereid en er schijnen extra vitaminen in te zitten en het bevat minder vet (dan gewonen kaas). (Of er stremsel in zit of niet, is voor mij persoonlijk niet zo'n punt.)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie