Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden

<< < (3/23) > >>

Fabian:

--- Citaat van: Anti-vegetarist op 08 december 2004, 22:10:15 ---Nee hoor, ik vind het alleen raar dat het allemaal anders moet tegenwoordig... is het ook niet goed voor een cheetah dan dat hij een buffel eet?

--- Einde van citaat ---

Een cheetah heeft echt vlees nodig, een mens niet. Een cheetah zou dood gaan als hij geen vlees at.

Wij stammen af van de apen. Veel apensoorten eten helemaal geen vlees. Maar op een bepaald moment gingen mensen vlees eten omdat er te weinig plantaardig voedsel was. Dat was in de ijstijd. Maar nu is er weer voldoende plantaardig voedsel. Dan is het toch eigenlijk helemaal niet zo raar dat we alleen plantaardig voedsel gaan eten?

Wat vind jij eigenlijk van mensen eten? Mensen zijn ook dieren.

J@n:
Voor Nederlands moet je dat inleveren? En voor welke school en welk leerjaar? Ik zou een betoog toch een beetje anders opzetten als ik jou was. Je hebt een stelling nodig die je moet onderbouwen met solide argumenten; jij plukt gewoon hier en daar wat meninkjes weg en probeert die vervolgens te weerleggen. Je zoekt in dubieuze bronnen (De brievenrubriek van Metro um Gottenswillen!) en ziet meningen aan voor feiten. Wat je nu hebt, kun je eigenlijk wel zo'n beetje weggooien, want het is een samengeraapt allegaartje.

Poek:
Weet je wat, ik zal je helpen.

--- Citaat ---Vlees wordt steeds minder gegeten, mensen denken dat het zielig is voor de dieren.
--- Einde van citaat ---

Hier staat: mensen denken dat vlees (of dat vlees minder gegeten wordt?) zielig is voor dieren. Dat klopt natuurlijk niet.

--- Citaat --- Daar hebben de mensen wat op bedacht; boeren.
--- Einde van citaat ---

Hier staat dat omdat vlees zielig is voor dieren (of minder gegeten wordt), boeren bedacht zijn. Ook dat is onzin.

--- Citaat ---Zij zorgen ervoor dat dieren speciaal worden gefokt voor de vleesbehoefte van de mens.
--- Einde van citaat ---

Sommige boeren dan, er zijn ook landbouwboeren, maar op zich klopt de zin wel.

--- Citaat --- Alleen is het vlees tegenwoordig niet meer in zo’n goede staat.
--- Einde van citaat ---

Deze zin overvalt de lezer. En waarom tegenwoordig? Bioindustrie bestaat al een tijdje.

--- Citaat ---De laatste tijd zijn de genen van sommige fokkerijen niet meer in orde, wat een negatief effect heeft op onze hormonen.
--- Einde van citaat ---

Hebben fokkerijen genen? En waarom hebben genen invloed op hormonen?

--- Citaat ---Meisjes worden namelijk eerder ongesteld dan vroeger.
--- Einde van citaat ---

Komt dat door het vlees dat ze eten? Verder is dat effect voor 90% van de bevolking is dat effect niet relevant.

--- Citaat ---Ook worden er snel ziektes verspreid in de bio-industrie.
--- Einde van citaat ---

Maar daar hebben alleen die dieren zelf last van toch?

De rest van het verhaal kun je misschien door iemand anders laten nakijken.

Nog een inhoudelijk iets:

--- Citaat ---Vegetariërs vinden dat je zelf voor je eten zou moeten kunnen zorgen.
--- Einde van citaat ---

Dat is onzin. Vegetariers kopen hun voedsel ook gewoon in de winkel.

--- Citaat ---De mens is niet voor niets van nature vleeseter.
--- Einde van citaat ---

Ten eerste is de mens niet van nature vleeseter. Ten tweede is 'van nature' geen reden om het te doen: de vrouw is van nature babyfabriek en de man is van nature jager, maar tegenwoordig hoef je je daar niets van aan te trekken, en gelukkig maar.

Annemieke:
Uhm, wat is de reden dat je je betoog hier plaatst?

Aiko:
Als je het nodig vindt om een betoog op te zetten tegen vegetarisme, bouw dan wel een deugdelijkere basis dan het aanhalen van Metro en 'een forum op internet'. Tevens ben ik benieuwd wat het woord 'veganistisch' in je tekst doet, daar dit niet hetzelfde is als vegetarisch.

Ik ben erg benieuwd of jij oprecht objectief je mening hebt gebaseerd met een blik vanop beide kanten. Verreweg de meeste personen op dit forum, mijzelf inclusief, heeft in een nabij of verweg gelegen verleden vlees gegeten en hebben met zeer overdachte argumenten besloten hiermee op te houden. Dit houdt in dat zij kennis hebben van beide eetpatronen en drommelsgoed weten waar ze mee bezig zijn en waarom. Al jouw argumenten die ik nu langs zie komen doen bij mij alleen een diepe zucht opkomen van kortzichtigheid. Alsjeblieft, probeer ook eens verder te kijken dan een loos iets als 'het hoort zo'.

Verdiep je eens in de evolutietheorie om een indruk te krijgen dat iets niet 'zo hoort'. Lees het boekje 'Kaas en de evolutietheorie' van Bas Haring maar eens door (ongetwijfeld verkrijgbaar bij elke bieb en elk gehucht), dat leest erg prettig, is dun en biedt je een fraaie basis om nieuwe meningen op te baseren!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie