Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Betoog: Gezond vlees moet gegeten worden

<< < (18/23) > >>

bart:
Wat je in een betoog doet is de argumenten tegen jouw standpunt één voor één ontkrachten. Dan moet je ze wel kennen, natuurlijk.

Bijvoorbeeld: ik waag het te betwijfelen of iemand die slechts enkele keren per maand een klein stukje vlees eet nou echt een hoger risico op hart- en vaatziekten heeft dan vegetariërs (die vaak onstellende bergen kaas wegwerken). Een gevarieerd en mager dieet is, zo vermoed ik en als ik niet zo lui was kon ik daar ongetwijfeld nog wel referenties bij vinden, gezonder dan het überstrikt leven volgens een principe. Maar zo'n stelling kan je pas poneren nadat je de gezondheidseffecten van vlees aan de kaak hebt gesteld.

Ander argument zou kunnen zijn dat vlees zo lekker is dat je een beetje hartinfarct en darmkanker maar voor lief moet nemen.

J@n:

--- Citaat van: bart op 12 december 2004, 17:32:32 ---Ander argument zou kunnen zijn dat vlees zo lekker is dat je een beetje hartinfarct en darmkanker maar voor lief moet nemen.

--- Einde van citaat ---

;D

Fabian:

--- Citaat van: bart op 12 december 2004, 17:32:32 ---Bijvoorbeeld: ik waag het te betwijfelen of iemand die slechts enkele keren per maand een klein stukje vlees eet nou echt een hoger risico op hart- en vaatziekten heeft dan vegetariërs (die vaak onstellende bergen kaas wegwerken).

--- Einde van citaat ---

Ik gaf dan ook al aan dat je de kansen kunt reduceren door minder en magerder vlees te eten.

En waar baseer je dat dikgedrukte op?

Poek:
Het is ook zo dat een verhoogde kans op [iets engs] niet heel veel zegt. Mensen die vaak vliegen hebben een verhoogde kans op vliegtuigongelukken, maar de kans is nog steeds niet zo groot. Het is dus geen reden om niet te gaan vliegen, en hetzelfde geldt voor de verhoogde kans op hart- en vaatziekten als je vlees eet.

Vlees eten geeft wel een verhoogde kans op sterfte bij bepaalde diersoorten, vooral bij koeien en varkens. Da's een beter argument tegen vlees eten.

bart:

--- Citaat ---En waar baseer je dat dikgedrukte op?

--- Einde van citaat ---

Komt niet dikgedrukt op mijn scherm, merk ik.
Maar goed: bijna alle vega's die ik ken eten vrijwel dagelijks een grote hoeveelheid kaas. Hoeft niet representatief te zijn, inderdaad.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie