Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Gaia vs. Bite Back

(1/5) > >>

Sven:
"Het monopolie van Gaia is doorbroken" stond er afgelopen zaterdag in de krant. Naast Gaia is er nu een nieuwe organisatie actief op het gebied van dierenrechten: Bite Back.
Beide organisaties zijn wel actief op hetzelfde gebied, maar hun uitgangspunt is iets anders. Gaia noemt zich 'pragmatisch idealistisch', terwijl Bite Back zich als 'principieel idealistisch' bestempelt. Bite Back zal in de praktijk dus iets radicaler zijn dan Gaia.
Jarenlang heeft Gaia bijna het alleenrecht gehad op gebied van dierenrechten. Er is nog wel een Franstalige tegenhanger, Animaux au Péril, maar die is veel kleiner en trekt aan hetzelfde zeel als Gaia. Het voordeel was dat ze als enige organisatie vaak rechtstreeks contact hadden met de regering - iets waar ze in andere landen slechts van kunnen dromen. Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.
Zolang er geen echte versnippering ontstaat van allemaal kleine organisaties die doorelkaar schreeuwen, kan ik de komst van Bite Back enkel toejuichen. Morgen ofzo toch maar eens het lidgeld storten.

Draek:
Ik heb het idee dat men ook positiever over Bite Back is dan over Gaia momenteel. En Bite Back vind ik ook veel beter :)

Brent:

--- Citaat van: Sven op 15 december 2004, 23:07:14 --- Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.

--- Einde van citaat ---

Dat is nu precies wat mij altijd aan Gaia gestoord heeft. Trouwens: de site van Bite Back is erg informatief. Misschien dat ik ook wel lid word.

J@n:

--- Citaat van: Sven op 15 december 2004, 23:07:14 ---Het nadeel was dat Gaia eigenlijk uit een kern van 2 mensen bestaat die zo goed als alles beslissen.

--- Einde van citaat ---

Zijn er zo weinig mensen die zich voor Gaia willen inzetten? Of is het een ego-ding, dat de voorzitter alles in eigen hand wil houden?

Sven:
Gaia heeft zo'n 20.000 leden, dus daar ligt het niet aan. Ze hebben ook vrijwilligers genoeg. Het ligt vooral aan het bestuur en het gebrek aan democratische structuur binnen de organisatie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie