Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Pietje op 29 december 2004, 03:45:44 ---niks voor een dierenrechtenorganisatie
--- Einde van citaat ---
Goed, een stapje terug.
Wat is een dierenrechtenorganisatie precies volgens jou?
En de volgende vraag:
Hoe zou zo'n organisatie haar doelstellingen moeten/kunnen bereiken?
Christiaan:
Er zijn mensen die een scherpe scheiding maken tussen dierenrechtenorganisaties en dierenwelzijnsorganisaties. De eerste zijn voor het geven van rechten aan dieren, met daaruit voortvloeiende wettelijke consequenties, terwijl de laatste voor welzijnswetgeving zijn zonder daaraan (per sé) het erkennen van dieren als wezens met rechten te verbinden.
Het onderscheid is nogal subtiel, behalve misschien voor de dierenrechtenactivisten, die vinden dat dierenwelzijn niet ver genoeg gaat en dat dieren rechten moeten hebben. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze vinden dat dierenwelzijnsactivisten de zaak geen goed doen doordat ze in hetzelfde hoekje opereren maar geen dierenrechten voorstaan. Zie het als de in-fighting tussen radicale linkse en rechtse groeperingen om doctrinaire fijnheden.
Maar vandaar de haat en nijd hier.
Annemieke:
--- Citaat van: Pietje op 29 december 2004, 03:45:44 ---Die hele tent moet dicht!
--- Einde van citaat ---
Als organisatie moet je wel haalbare doelen stellen, anders ben je niet geloofwaardig en verspil je een hoop energie en geld.
Lovelocker:
Het is een beetje off-topic, maar paralel hieraan. Acties en uitgangspunten van verschillende milieu-organisaties. In het redactioneel commentaar vandaag de kwestie van de rechtszaak die Milieudefensie verloren heeft. Het uitdelen van rode kaarten aan supermarkten vanwege haar inziens te hoge residuen van bestrijdingsmiddelen. Twee gezaghebbende instanties geven aan dat die geen bedreiging van de volksgezondheid vormen. Het minder eten van groenten en fruit wel. M.a.w.: het doel heiligt de middelen niet. Ik vraag mij ook af of ze niets iets beters te doen hebben.
Ik herinner mij bijvoorbeeld een alarmerend rapport van de schadelijke gevolgen van autoverkeer van doorgaande wegen en snelwegen door de bebouwde kom
En nu het milieu uit is......dan maar op de gezondheid gaan scoren?
Aiko:
Bestrijdingsmiddelen is natuurlijk ook milieugerelateerd. Die zooi komt waarschijnlijk meer in de grond dan op een appel. Ik denk dat men zich niet direct drukmaakt omwille van de gezondheid, maar wel dat dit een teer punt is waarmee men ook 'scoren kan'.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie