Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
Draek:
--- Citaat van: Fabian op 30 december 2004, 12:48:11 ---
--- Citaat van: Dr@gonfly op 30 december 2004, 12:35:47 ---Dierenrechten lijkt mij toch meer gewoon dat de mens de dier in zijn/haar waarde laat leven en niet al die beperkingen of dingen oplegt. Vrijheid dus om zelf te leven ipv door de mens het leven bepaald te laten worden.
--- Einde van citaat ---
Prima dat jou dat lijkt, maar dat is dus een hele persoonlijke visie. En mijns inziens een foutieve vertaalslag. Je kunt prima zeggen dat je dieren het recht op vrijheid wilt geven, maar dat betekent niet dat je het zomaar kunt omdraaien.
--- Einde van citaat ---
Je kan best natuurlijk zorgen dat mensen wettelijk opnemen dat men verplichtingen heeft naar dieren, maar is dat niet gewoon eigenlijk weer streven naar welzijn? Dus naar regeltjes en wetten die bepalen dat dieren goed behandeld moeten worden en meer ruimte etc?
Dierenrechten moet je niet hoeven op te nemen in de wet enzo.. dat geheel moet gewoon vanzelfsprekend zijn.
Kiwi:
--- Citaat van: Dr@gonfly op 30 december 2004, 13:03:23 ---Dierenrechten moet je niet hoeven op te nemen in de wet enzo.. dat geheel moet gewoon vanzelfsprekend zijn.
--- Einde van citaat ---
Net zoals je ook niet in de wet hoeft op te nemen dat je niet mag moorden of stelen. :-\ Niet alle mensen hebben dezelfde normen en waarden, vandaar dat er wel het een en ander beschreven moet zijn.
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Pietje op 30 december 2004, 03:06:30 ---Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.
--- Einde van citaat ---
Zolang goedbedoelende personen ieder gebrek aan nuance en aan gevoel voor verhoudingen van de daken schreeuwen, heb ík een hard hoofd in verandering.
Verandering op dierenrechten- en dierenwelzijnsgebied is vooral een kwestie van een lange adem. Het begint inderdaad met de consument bewust te maken, maar je kan nou eenmaal niet in één sprong van de kelder naar de zolder te springen. Sommige welwillenden missen het geduld hiertoe ten enenmale, en doen hun eigen zaak al gauw meer kwaad dan goed. En daar kan ik me weer druk om maken.
En neem van mij aan: Vegetarisme wordt al aanzienlijk langer dan 30 jaar gepredikt - brrr, dat woord alleen al.
blij visje:
--- Citaat van: Pietje op 29 december 2004, 03:45:44 ---Ja, Ja, Strategisch... Nou, me dunkt. Rare strategie, niks voor een dierenrechtenorganisatie om een paar kleine verbeteringen in het dierenwelzijn te eisen. En dan beloven, om, als KFC de eisen inwilligd de campagne te staken! Beetje vreemd. Die hele tent moet dicht!
Uberhaupt een rare organisatie die PETA... met van die modellen die dan zeggen geen bont te dragen, en opeens een jaar later weer wel.
--- Einde van citaat ---
Tja, die troel van een Crawford zwigt nogal makkelijk voor geld en is kennelijk niet echt lekker standvastig in haar principes. Maarreh, daar kan PETA natuurlijk niet veel aan doen. Overigens hebben ze haar behoorlijk op de vingers getikt....
En wat die blijheid over verbeteringen bij KFC betreft, ik heb nergens gelezen dat PETA daar blij mee is. Simpelweg omdat KFC in het geheel geen verbeteringen heeft doorgevoerd. Een hoop beloftes ja, maar verder...
En het pragmatisme: iedere veganist (ook PETA) wil die tent dicht hebben (samen met nog een zooi van die tenten) alleen realistisch is dat niet en het is al een stap in de goede richting als mensen besluiten niet meer bij KFC of McDonalds te gaan eten.... Uiteindelijk bereik je hetzelfde resultaat.
En ondertussen laat je mensen nadenken over het hele gebeuren rondom vleeseten, dus ook dan bereik je wellicht uiteindelijk dat men zich tot het vegetarisme/veganisme bekeert.
Maar dat is geloof ik al gezegd....
Lange monoloog, sorry....
blij visje:
--- Citaat van: groene @ñ op 30 december 2004, 13:22:10 ---
--- Citaat van: Pietje op 30 december 2004, 03:06:30 ---Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.
--- Einde van citaat ---
Zolang goedbedoelende personen ieder gebrek aan nuance en aan gevoel voor verhoudingen van de daken schreeuwen, heb ík een hard hoofd in verandering.
Precies!!
(nu wel lekker kort)
Verandering op dierenrechten- en dierenwelzijnsgebied is vooral een kwestie van een lange adem. Het begint inderdaad met de consument bewust te maken, maar je kan nou eenmaal niet in één sprong van de kelder naar de zolder te springen. Sommige welwillenden missen het geduld hiertoe ten enenmale, en doen hun eigen zaak al gauw meer kwaad dan goed. En daar kan ik me weer druk om maken.
En neem van mij aan: Vegetarisme wordt al aanzienlijk langer dan 30 jaar gepredikt - brrr, dat woord alleen al.
--- Einde van citaat ---
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie