Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
gummibeertje:
--- Citaat van: Pietje op 30 december 2004, 21:42:14 ---Het getuigd van grote naiviteit om te denken dat je met kleine veranderingen iets te weeg kan brengen. Mensen moet worden gezegd waar het op staat. Natuurlijk op een vriendelijke manier, van een sjacherijn neemt niemand wat aan.
Alsof de slaven blij waren met wat X metertjes Xtra ruimte, nee, die kwamen op voor hun recht. Het recht op vrijheid. Aangezien de meeste dieren dat niet kunnen moeten mensen dat voor ze doen.
--- Einde van citaat ---
Ik vind de KFC-actieweek van PETA heel zinvol en ook de manier
waarop ze het aanpakken. Vegetariers en veganisten zijn
misschien erg gevoelig voor dierenrechten, maar een trouwe
bezoeker van KFC overtuig je echt niet door hem direct te
vertellen dat hij beter vegetarier kan worden en voor
broccolinuggets moet kiezen. Dan bereik je alleen maar dat
ze niet naar de feiten die je kan melden luisteren...
Door mensen aan het denken te zetten over hun voedsel,
bereik je dat ze bewust kiezen voor dierenwelzijn door
betere voorwaarden voor dieren te eisen en van daaruit
hopelijk zo snel mogelijk kiezen voor dierenwelzijn voor alle
dieren en vegetarier/veganist worden. Maar dit kost tijd en
als je ervoor kan zorgen dat de dieren die wel nog gedood
worden, zodat er vlees gegeten kan worden, verlost worden
van de dierenmishandelingen ook al gaan ze dood, dan is het
op z'n minst positief dat die dieren minder hoeven te lijden.
Zorg je niet voor deze ontwikkeling dan lijden ze namelijk
alleen maar meer!
Het doel van groepen als PETA is dan ook dat alle dierenleed
gestopt wordt, niet stoppen met acties als er kleine
vooruitgangen worden geboekt...
bart:
Maar Pietje, nu je je toch zo uitspreekt over een radicale eindoplossing van het vleeseetprobleem (inclusief een tribunaal, zelfs!), en stelt dat dat met 'dertig jaar geleden beginnen aan de basis' bereikt had kunnen worden, willen we natuurlijk graag jouw plan van aanpak horen.
Gegeven dat zo'n 95% van de Nederlanders vlees eet, en zelfs onder veel vegetariërs een verbod op vleesconsumptie als een nono geldt, lijkt mij dertig jaar wat aan de korte kant. Zet je plannen eens uiteen?
Planning:
Begin 2005: Pietje begint met zijn offensief
---
Eind 2035: begin van de Vega-tribunalen, waar slagers en scharrelkiphouders tevergeefs mogen uitleggen dat zij het goed bedoelden.
Dat stukje ertussenin, daar ben ik nou benieuwd naar. Ook is mij onduidelijk waarom slagers meer schuld hebben aan vleesconsumptie dan vleeseters, maar laten we niet te veraf raken van de oorspronkelijke discussie.
Pietje:
Altijd fijn als mensen zich aangesproken voelen.
Fack... Ik was eigenlijk uitgepraat... Ik dacht zo van... 2005 !! Nieuwe ronde nieuwe kansen. En ik had op zich een soort vredig gevoel. Maar ja. Blijkbaar, wie kaatst kan de bal verwachten.
Dat geeft niet. Ik paas´m gewoon weer door. Uiteindelijk zal het toch vrede zijn.
--- Citaat ---Ook is mij onduidelijk waarom slagers meer schuld hebben aan vleesconsumptie dan vleeseters
--- Einde van citaat ---
Dit heb ik nooit gezegd.... Vleeseters vind ik eigenlijk net zo schuldig als, de slager...
En....pssst .... dat dierentribunaal, dat was fictie.
Mijn planning voor de komende 30 jaar is simpel. Mensen laten inzien dat vlees eten wreed, ongezond en associaal is, én de mond snoeren van valse profeten.
Dit bereik dit niet alleen. Daarom is het van belang mensen voorstaande te laten inzien, zodat ook zij stoppen met het eten van dode dieren.
Je zult mij trouwens niet zien hoor bij de KFC met een vegetarische brocceli. Maar meer waarschijnlijk, de vegetarische variant van de kipnugget.
Ik zou het niet over m´n hart kunnen verkrijgen om dier´vriendelijke´ stukjes lijk te promoten. En daarna trots zijn. En denken dat je dan iets voor dieren hebt gedaan, beschouw ik als schizofreen.
Op zich een logisch gevolg van de schizofride maatschappij waarin wij leven. Denk er maar eens over na......´diervriendelijk vlees´
Oe, la, la, het enige diervriendelijke vlees wat ik trouwens eventueel nog zou nuttigen is vrouwenvlees...
Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)
Monie:
--- Citaat van: Pietje op 05 januari 2005, 02:33:33 ---
Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)
--- Einde van citaat ---
Ik wel. Wakker Dier bereikt dingen, al zijn ze in jouw ogen te klein. Supermarkten zijn bv. gestopt met de verkoop van legbaterrijeieren door acties van Wakker Dier. Dit mag in jouw ogen totaal geen verbetering zijn, in de mijne is het dat wel. Veranderingen gaan langzaam. Je kunt helaas de mensheid niet zomaar veranderen in vegetariërs/veganisten. Bewustwording gaat met kleine stapjes. Elke verbetering, hoe klein ook, is er 1. En juist daarom vind ik Wakker Dier goed, omdat ze reëel zijn en binnen hetgeen mogelijk is dingen bereiken. Mijn mening is dus anders dan de jouwe: ik vind het een goede organisatie.
Fabian:
--- Citaat van: Pietje op 05 januari 2005, 02:33:33 ---Enfin, plan de campagne, vraag het de mensen van V-day. Die zijn goed bezig! (Ik snap alleen niet wat de stand van Wakker Dier daar deed...)
--- Einde van citaat ---
Als mede-organisator van V-Day wil ik daar ook wel wat over zeggen.
Wakker Dier heeft een vriendelijke uitstraling. Dat dringt door bij mensen. V-Day is er ook vooral op gericht om niet-vegeterische consumenten kennis te laten maken met vegetarische voedingen en motieven (vandaar ook gratis toegankelijk en midden in de stad). Niet dat we verwachten van ze dat ze vegetariër worden, maar als ze minder vlees consumeren en bewuster omgaan met hun voedsel dan hebben we naar mijn mening al iets moois bereikt.
Als je dan gaat kijken naar een stand als EDEV die naast de stand posters had met teksten als 'meat is murder', dan draagt dat absoluut niet bij aan het doel wat we willen bereiken. V-Day is duidelijk geen Vverwijtendag, bedoeld om vleeseters in een keer te 'bekeren'. Maar V-Day is Veestelijk bedoeld vooral om een drempelverlagende sfeer te creeëren voor niet-vegetariërs.
Dit jaar zullen we daar ook beter opletten. Het is zeker niet de bedoeling dat stands niet-vegetarische consumenten wegjagen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie