Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
J@n:
--- Citaat van: Poek op 05 januari 2005, 12:55:25 ---Wat was de rol eigenlijk van vleesvervangers op V-day? Het zijn geen culinaire vegetarische hoogtepunten, maar ze kunnen wel een effectief middel zijn om vleeseters minder vlees te laten eten
--- Einde van citaat ---
Ik denk niet dat je vleeseters overtuigt met vleesvervangers. Eerder het tegendeel: als je zo gigantisch je best doet om iets te maken wat op vlees lijkt, dan moet vlees toch wel iets heel bijzonders zijn. Bovendien, laten we mekaar geen mietje noemen, zo'n sojading smaakt over het algemeen nergens naar als je vlees gewend bent. Ach ja, er zijn best wel wat vleesalternatieven die ermee door kunnen of die zelfs heel behoorlijk smaken. Maar vleesvervangers in de strijd gooien om vleeseters te overtuigen dat vegetarisch eten echt geweldig is, is net zoiets als wereldkampioen voetbal proberen te worden door elf amateurs van IJsselmeervogels op te stellen.
Poek:
De vleeseters die ik ken die ik wel eens vleesvervangers laat nemen (dan wel de lekkere natuurlijk) heb ik niet horen klagen over de smaak. En ik vraag me af of b.v. vegetarische balletjes het in een smaaktest echt zullen afleggen tegen vleesballetjes.
Verder eten veel mensen nog steeds aardappels, groenten, vlees. Als ze nou niet per se alle dagen vlees willen eten, maar wel gehecht zijn aan die gewoonte, is een vleesvervanger een uitstekend alternatief.
Fabian:
--- Citaat van: J@n op 05 januari 2005, 14:14:38 ---Ik denk niet dat je vleeseters overtuigt met vleesvervangers. Eerder het tegendeel: als je zo gigantisch je best doet om iets te maken wat op vlees lijkt, dan moet vlees toch wel iets heel bijzonders zijn.
--- Einde van citaat ---
Nee hoor. Mensen zijn gewoontedieren. Die gewoontes zijn zeer moeilijk te doorbreken. Het is dan marketingtechnisch gewoon veel slimmer om een vervanger te maken die veel weg heeft van vlees.
En natuurlijk is vlees een belangrijk, zo niet het belangrijkste, onderdeel van de voeding voor veel mensen. Mensen waarderen stevige bite en de hartige smaak. Dat zijn zaken waarmee producenten van vervangers consumenten ook proberen te lokken.
nicky_too:
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn ervaring is dat mensen geen zin hebben om vlees te vervangen met zo'n slap aftreksel. Ja, mensen zijn gewoontedieren. Maar waarom zou je je gewoonte doorbreken als die vleesvervangers eigenlijk gewoon niet zo lekker zijn?
Veel mensen hebben geen idee wat je allemaal kunt als je vegetarisch wilt koken. Mijn moeder is daar een prima voorbeeld van. Zij houdt niet zo van vlees (eet dus echt muizenhapjes vlees), maar wist niet hoe ze vegetarisch moest koken. Nu, enkele kookboeken rijker en nadat ze een paar keer bij mij heeft gegeten, kookt ze 3 of 4 dagen in de week vegetarisch. Ze heeft de slag te pakken en zelfs mijn pa (wat de boer niet kent, vreet-ie niet type) vindt het lekker (al zal hij dat nooit tegen mij zeggen).
Ik denk dan ook dat je mensen eerder overhaalt vlees eens te laten staan door ze te laten zien wat je allemaal voor lekkers kunt maken.
bambi:
ik denk dat jullie deels gelijk en deels ongelijk hebben.
Ten dele kan je beter volgens een nieuw en lekkerder concept gaan koken.
Ten dele merk ik dat ik het heel handig vind om chicken tonight met quorn stukjes te maken, en dat dat best heel ok smaakt. Niet zoals kip (dat hoeft ook helemaal niet), maar wel met lekkere stukjes om naar te vissen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie