Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
Pietje:
Ik vind het ook wel fantastisch dat legbatterijeieren uit de schappen worden gehaald.
Toch denk ik dat het beter zou zijn producenten te wijzen op ei-vrije methoden om te produceren. En consumenten te wijzen op de consequenties van bijv. ei eten.
Zelf in mijn eigen leven, probeer ik het volgende principe te handhaven. Eerlijkheid duurt het langst. Ik denk dat je mensen maar beter kunt vertellen waar het op staat.
Simpel.
Ik heb nog nooit in welke eiersector scharrel/eko/BD, een echt vrolijke kip gezien. Wel om het huis, bij mensen thuis... gezellig kakelend in de zon.
Hetzelfde gaat voor mij op bij vlees.
Ooit een scharrel/eko/bd-dier vrolijk het slachthuis binnen zien wandelen? Ik niet.
Daarom denk ik dat het tijd is om mensen er op te wijzen dat ze moeten stoppen. Het is gewoon schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat. Uberhaupt is er niet genoeg vlees of ei als iedereen op de biologische toer gaat. Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.
Ook denk ik dat vleesvervangers het meest perfect zijn om mensen te doen omswitchen. Inderdaad spreekt niet iedereen dat aan. er zijn ook gezond en gevarieerd etende, meer bewuster vleeseters... Vaak zijn dat mooie mensen. Die bewuste mensen. Ongetwijfeld ook iedereen hier die z'n berichtjes plaatst. Echter Nederland is groter dan de grote stad. Mijn ouders en (ik denk) procentueel de meeste mensen eten nog aardappelen, groente, vlees. Ik snap best dat er hippe, vooruitstrevende, vegatopia forummers weten waar het om draait...nl gezond en lekker eten. Dat hippe vegetarische voer is natuurlijk ook subliem (ik geniet met volle teugen). Maar zo werkt het niet. Mensen zijn simpel, en willen simpel. Mijn devies, maak ze bewust, en geef ze simpel. Doordat ze bewust gestopt zijn met vlees, volgt er langzaam meer. Dit is een proces.
Mensen leren beter vlees te eten is niet inteligent. Zeker niet als je weet dat het beter zou zijn als mensen zouden stoppen met vlees eten. Net als bij een toeristische aankoop in het buitenland vind ik dat je bij het hoogste moet beginnen met afdingen.
Ik denk dat ik genoeg heb gekletst. Ben moe van dit... Ga weer verder met waar ik mee bezig was. En dat was best positief. Toedeledokie...
Monie:
--- Citaat van: Pietje op 06 januari 2005, 02:18:12 ---
Daarom denk ik dat het tijd is om mensen er op te wijzen dat ze moeten stoppen. Het is gewoon schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat. Uberhaupt is er niet genoeg vlees of ei als iedereen op de biologische toer gaat. Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.
--- Einde van citaat ---
Omdat je iemand niet vegetarier kunt "maken". Iemand moet dat uit vrije wil worden. Natuurlijk is het schofterig hoe men met (productie)dieren omgaat, ik denk dat bijna iedereen hier op dit forum dat ook vind, ik ben in ieder geval niet voor niets vegetarier. Maar onze ideeën over hoe dat verbeteren verschillen gewoon. Ik wil ook het liefste dat alle dierenleed meteen over is maar dat is niet reëel. Net zoals het niet reëel zou zijn dat ik met een studie begin en meteen in het eindexamenjaar zou zitten bv, al zou ik dat graag willen. Ontwikkelingen gaan stapje voor stapje en degene die overstapt van vlees uit de bio-industrie naar biologisch vlees denkt in ieder geval al na over zijn vleesconsumptie, wie weet, wordt die uiteindelijk wel vegetarier. En zo niet dan scheelt dat toch al weer dierenleed. We leven niet in een perfecte wereld, helaas.
Anya:
--- Citaat van: Pietje op 06 januari 2005, 02:18:12 ---Waarom zou je mensen niet gelijk vegetarier maken.....? Ik snap eigenlijk niet dat ik mensen dit op een website voor vegetariers moet uitleggen.
--- Einde van citaat ---
We snappen het, hoor. :) We proberen je gewoon duidelijk te maken dat je geen erg praktische ingesteldheid hebt. M.a.w., het is niet haalbaar. Je kunt mensen niet "vegetariër maken". Als dat zo eenvoudig kon, had iemand het al wel gedaan.
choekiewoekie:
Precies. Je kunt proberen om mensen bewust te maken, maar je kunt mensen niet dwingen bewust te zijn van dierenleed. Mensen laten zich door jou en mij geen overtuiging opdringen. Alhoewel een grootschalige mediacampagne :P me wel wat zou lijken. Net zoals het me wel wat lijkt als vegetarisme bij alle politieke partijen hoog in de politieke agenda komt ::) Maar ja, ook is niet zo snel geregeld...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie