Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Cholesterol Was: Zorgverzekeraar vergoedt Becel

<< < (3/8) > >>

Mariek:
Mijn moeder is zo'n 8 kilo afgevallen door te gaan letten op wat ze at (vanwege een hoog cholesterol), maar het cholesterolgehalte in het bloed is nog steeds aan de hoge kant. Bij mijn oma werken de medicijnen trouwens ook niet echt optimaal.

Hmm. Ik hoop dat ik het nooit aan mijn cholesterol krijg :-\

Kiwi:

--- Citaat van: Fabian op 05 januari 2005, 11:00:54 ---Dat lijkt me heel sterk. Waarom kan het dat zoveel mensen een te hoog cholesterogehalte heeft? 33%, ligt mooi in de buurt van de 40% die overgewicht heeft.
--- Einde van citaat ---

Dat is puur toeval. Een dik iemand heeft niet automaisch een laag cholestorolgehalte, net zoals het bij een mager iemand niet automatisch laag hoeft te zijn. Het heeft niets met elkaar te maken namelijk!
Wel heeft het met de hoeveelheid verzadigde vetten te maken, maar je kunt aan iemands uiterlijk niet afleiden hoe hoog zijn of haar cholestorolgehalte is.

Fabian:

--- Citaat van: Kiwi op 05 januari 2005, 11:05:47 ---
Dat is puur toeval. Een dik iemand heeft niet automaisch een laag cholestorolgehalte, net zoals het bij een mager iemand niet automatisch laag hoeft te zijn. Het heeft niets met elkaar te maken namelijk!
Wel heeft het met de hoeveelheid verzadigde vetten te maken, maar je kunt aan iemands uiterlijk niet afleiden hoe hoog zijn of haar cholestorolgehalte is.

--- Einde van citaat ---

Ik wil niet zeggen dat er een lineair verband is, maar er is wel degelijk een verband tussen overgewicht en cholesterol. En daarmee zeg ik niet dat magere mensen een laag cholesterolgehalte hebben en dikke mensen een hoog cholesterolgehalte .

Kiwi:

--- Citaat van: Fabian op 05 januari 2005, 11:10:02 ---Ik wil niet zeggen dat er een lineair verband is, maar er is wel degelijk een verband tussen overgewicht en cholesterol.
--- Einde van citaat ---

Wat voor verband suggereer je dan?
Zoals ik al zei; door het wijzigen van je eetpatroon kun je je cholestorol met maximaal 10% naar beneden brengen. Je cholestorolgehalte is voornamelijk erfelijk bepaald.
En dan is het ook nog eens van belang of je LDL of je HDL te hoog is, het een is gevaarlijker dan het andere (maar ik vergeet altijd welke).

Sander:

--- Citaat van: Kiwi op 05 januari 2005, 10:57:14 ---Je cholestorolgehalte wordt maar voor een klein deel bepaald door wat je eet.
--- Einde van citaat ---

Op basis waarvan kom je tot deze uitspraak?

Ikzelf denk dat je de invloed van voeding op je cholestorol-gehalte enigszins onderschat.

http://www.pcrm.org/health/prevmed/controlling_cholesterol.html

http://www.pcrm.org/health/prevmed/cholesterol_heartdisease.html

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie